آموزش وردپرسمیزبانی وب

چگونه بهترین هاست وردپرس را انتخاب کنیم؟

اکثر کسانی که قصد راه اندازی یک سایت وردپرسی رو دارن این سوال ها رو از خودشون میپرسن که چه نوع هاست وردپرسی برای خرید خوبه؟ یا اصلاً هاست وردپرس چه تفاوتی با هاست معمولی داره؟ موقع خرید باید به چه ویژگی هایی توجه کنم؟ کدوم هاست میتونه براحتی نیاز های منو برطرف کنه؟ ما قصد داریم با بیان توضیحاتی درباره ویژگی های یک هاست وردپرس خوب شما رو در خرید هاست مورد نظرتون راهنمایی کنیم.

انواع هاست و سرور

به طور خلاصه وقتی کل منابع پردازشی و فضای یک سرور اختصاصی به چند بخش تقسیم بشه، به اون قسمت های بوجود اومده هاست اشتراکی گفته میشه. یعنی دیگه نیازی نیست شما در منزل یا دفتر کارتون یک سرور اختصاصی که هزینه زیادی هم داره راه بندازید. خیلی راحت میتونید یک هاست اشتراکی بخرید. اینطوری هم هزینه کمی پرداخت میکنید هم وظیفه خدماتی هاست از رو دوشتون برداشته میشه.

انواع هاست

اگه سیستم عامل سرور میزبان لینوکس باشه، هاستی که ارائه میده هاست لینوکسی هست و همینطور اگه با سیستم عامل ویندوز ارائه داده بشه، هاست ویندوزی نامیده میشه. سرور های دیگه ای هم به نام سرور مجازی و اختصاصی وجود دارد که شرکت های ارائه دهنده این قابلیت رو به شما میدن که سرور اختصاصی خودتون رو در اونجا احداث کنید و شروع به خدمات دهی کنید. نوع دیگری از هاست ها، هاست ابری نام داره. این هاست به این صورته که چندین وب سرور در مکان های مختلف جهان پراکنده هست. وظیفه این ها پشتیبانی همیشگی از وبسایت هست. به عنوان مثال سرور های گوگل هم به همین صورت در مکان های مختلف دنیا وجود دارد. برای همین سایت گوگل تا کنون گزارشی مثل لود نشدن دریافت نکرده. در این نوع هاست، وبسایت شما روی یک سرور پشتیبانی نمیشه بلکه روی چند سرور پراکنده میزبانی میشه که خیلی کم به مشکل میخوره. چون اگه برای یکی از سرور ها مشکلی پیش بیاد، سروری که بیشترین سرعت رو داره وارد عمل میشه و میزبانی رو به عهده میگیره. حالا شما میتونید طبق نیازها و هزینه ای که میخواید پرداخت کنید یکی از این هاست ها رو برای خودتون انتخاب کنید. باید بدونید هاستی که مربوط یه سیستم مدیریت محتوای وردپرس باشه، هاست لینوکس هست.

برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد  انواع هاست میتونید مقالات زیر رو به صورت کاملا رایگان مطالعه بفرمایید.

انواع هاست  تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

هاست اختصاصی وردپرس چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار میدهد؟

در واقع هاست اختصاصی وردپرس علاوه بر ویژگی هایی که در محیط میزبانی هاست با سیستم عامل لینوکس اعمال میکند، باید امکانات اختصاصی تری که دقیقا مربوط به سیستم مدیریت محتوای وردپرس باشد را در اختیار کاربران خود قرار دهد. از جمله این امکانات میتوان به ارائه قالب ها و افزونه های اورجینال و فارسی سازی شده، اشاره کرد. چون برای راه اندازی هر نوع وبسایت وردپرس، استفاده از قالب و افزونه های مختلف از الزامات است. در واقع اگر ارائه دهنده هاست عنوان پلن خود را هاست وردپرس انتخاب کرده و هیچ محصول و خدماتی مشخصاً در مورد وردپرس ارائه نمیدهد، نمیتوان آن پلن را کامل دانست.

آیا در هاست اختصاصی وردپرس قالب هم ارائه میشود؟

شما برای راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی، شرکتی یا آموزش آنلاین یا هر نوع وبسایت دیگری قطعاً نیاز به یک قالب یا پوسته معتبر و بهینه دارید. اما نکته مهم اینجاست که یک قالب خوب را میتوانید از وبسایت های ارائه دهنده قالب های وردپرسی مثل سایت ژاکت خریداری کنید. چون این سایت ها محصولات اورجینال رو به همراه پشتیبانی ارائه میدهند. در واقع برای تهیه یک قالب خوب لازم است شما یک بار قالب را تهیه کنید و هزینه زیادی را بر شما تحمیل نمیکند. پس ارائه قالب وردپرس به همراه هاست به دلیل استفاده همیشگی از آن در یک وبسایت، از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

آیا در هاست اختصاصی وردپرس افزونه هم ارائه میشود؟

بر خلاف قالب وردپرس که برای هر سایت یک بار انتخاب، تهیه و استفاده میشود، افزونه های کاربردی وردپرس به تعداد بالایی در یک وبسایت استفاده میشوند. علاوه بر آن با توجه به ایده ها و استراتژی های مدیر وبسایت، با گذشت زمان تعدادی از آن ها حذف و افزونه های جدید دیگری مورد نیاز میشوند. این مسئله قطعا هزینه راه اندازی سایت شما را بسیار بالا میبرد و یا شما را از بهره‌ بردن از امکانات نسخه های پیشرفته افزونه ها محروم میسازد. همچنین ممکن است شما را به فکر استفاده از نسخه های رایگان بیندازد که در این صورت شما به آخرین نسخه های محصولات که با وردپرس شما سازگار باشد دسترسی کامل و تضمین شده ندارید. علاوه بر آن از خدمات پشتیبانی هم نمیتوانید برخوردار شوید.

مزایای استفاده از وردپرس چیست؟

وردپرس, همانطور که همه با آن آشنایی دارید تقریبا بهترین ابزار برای سایت سازی و همچنین مدیریت محتوا در دنیا شناخته میشه. در جهان تعداد زیادی از سایت ها از جمله تعداد زیادی سایت فارسی از وردپرس استفاده میکنن که خود به تنهایی گویای محبوبیت این ابزاره. این ابزار سایت سازی دارای میلیون ها قالب و افزونه هست که هم بصورت رایگان و هم بصورت غیر رایگان عرضه شده. با وجود حجم عظیمی از قالب و افزونه باید زمینه آن هم برای کارکرد صحیح فراهم باشه. پس باید هاستی که از آن استفاده میکنید، باید این قابلیت را به شما بده، در غیر این صورت قطعاً هاست مورد نظر بدرستی کار نخواهد کرد و باعث میشه تا شما هزینه های اضافی کاملا ناخواسته را متحمل بشید.

موارد مهم زیادی در رابطه با انتخاب و خرید هاست وردپرس وجود داره. یکی از مطرح ترین مسئله ها در خرید هاست وردپرس پهنای باند هاست هست. از دیگر ویژگی های مهم هاست وردپرس، پر سرعت و قابل اطمینان بودن آن است. شما نیاز کاملا محسوسی به این ویژگی دارید تا سایت خودتان را در یک محیط امن و پر سرعت و بخصوص قابل اطمینان برای کاربران مهیا کنید.

ویژگی بعدی که شما را در هنگام انتخاب هاست وردپرس کمک میکند در نظر گرفتن نیازها و خواسته هایتان از هاست وردپرس هست. در کل اگر بخواهید در انتخاب هاست خوب عمل کنید، این نیاز های شماست که تعیین میکنه کدام هاست رو بخرید. شما باید هاست مورد نظر را طبق نیاز خودتون مورد برسی قرار بدید که ببینید آیا این هاست میتونه نیاز های شما رو برطرف کنه یا نه.

در کل شما باید به میزبان هاست اطمینان و اعتماد کامل داشته باشید چرا که شما برای رشد سایتتون هزینه میکنید و کلی هم زمان صرف میکنید. اگر سرور میزبان شما در مواردی همچون محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران و… کارآیی لازم را ندارد، بی شک حتی به عنوان هاست رایگان هم مناسب نیست. بدین ترتیب شما باید قبل از خرید هاست وردپرس آشنایی و دانش کامل را در این زمینه داشته باشید.

هاست میزبانی وردپرس چه پیش نیاز هایی دارد؟

ابتدا باید بدونید که چه نوع سروری برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس مناسب است. بهترین گزینه برای هاست وردپرس هاست لینوکس است. چرا که خرید هاست ویندوزی برای وردپرس عملا بیهوده هست. به این دلیل که هاست ویندوزی کاربردی برای اسکریپتی که با زبان PHP نوشته شده نداره. اما با استفاده از ابزار هایی میتونید ازش استفاده کنید که با وجود هاست لینوکس این کار اصلا پیشنهاد نمیشه. وردپرس برای پردازش روزانه اطلاعات و اجرای اونا به مواردی همچون PHP ورژن 5.2 ویا بالاتر, سرور لینوکس و پایگاه داده Mysql نسخه 5.0  ویا بالاتر نیاز داره.

هاست وردپرس

ویژگی های بهترین هاست وردپرس

1-پهنای باند و ترافیک مناسب

در گذشته وردپرس فقط یک CMS برای مدیریت وبلاگ بود. اما به مرور زمان این اسکریپت، انعطاف پذیری خاصی به خودش گرفت که در نهایت به چیزی که امروزه مشاهده میکنید تبدیل شد. اکنون با وردپرس میتونید انواع سایت ها رو به دلخواه خودتون بسازید و راه اندازی کنید. سایتهای خبری, آموزشی و سرگرمی که اکثرا از وردپرس استفاده میکنن به پهنای باند بیشتری نسبت به سایتهای دیگه نیاز دارن، چرا که باید ظرفیت پاسخگویی و بازدید بالا رو داشته باشن. اگه شما قصد راه اندازی چنین سایت هایی رو داشته باشید خیلی مهمه که بتونید با توجه به هزینه هاتون، هاستی رو انتخاب کنید که علاوه بر ظرفیت پاسخگویی و بازدید از قیمت خوبی هم برخوردار باشه. از جهت دیگه افزونه ها و قالب ها هر کدوم طبق وظیفه خودشون مقداری از CPU و پهنای باند رو اشغال میکنن, با این حال هر صفحه ای که پردازش زیادی داشته باشه به پهنای باند زیادی هم نیاز داره.

2-فضای میزبانی مناسب

بی شک یکی از مهمترین ویژگی های هاست وردپرس، فضای میزبانی اون هست. در هاست وردپرس این فضا نامحدود نیست و طبق هزینه ای که پرداخت میکنین فضای میزبانی در اختیارتون قرار داده میشه. پس شما باید قبل از خرید هاست به این توجه کنین که قصد راه اندازی چه نوع سایتی رو دارید. تا در آینده به مشکل برنخورید.

3-سیستم عامل و کنترل پنل مناسب

شما با یک سیستم عامل و کنترل پنل مناسب میتونید تو یک فضای خیلی کاربردی و آسان، قسمت های مختلف سایتتون رو مدیریت کنید. امروزه کنترل پنل های زیادی برای مدیریت هاست بوجود اومده که شما میتونید طبق نیاز خودتون یکیشون رو انتخاب کنید. از کنترل پنل هایی که امروزه کاربرد دارند میشه به سی پنل، پلسک، دایرکت ادمین و … اشاره کرد. کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین محبوب ترین ها نسبت به سایر کنترل پنل ها هستن. دلیل محبوب بودن سی پنل دارا بودن محیطی گرافیکی هست. اکثر کاربران بخصوص کاربرانی که علاقه مند به ظاهر گرافیکی هستن از سی پنل استفاده میکنن. اما دایرکت ادمین کم هزینه تره ولی بجاش رابط کاربری ضعیف تری داره.

4- امنیت اطلاعات مناسب

وقتی که شما اقدام به خرید هاست میکنید باید توجه داشته باشید که اون هاست از لحاظ امنیتی بتونه در برابر حملات مقاوم باشه. اگه تو خرید هاست به این موضع که خیلی مهم و حیاتی هست توجه نکنید ممکنه که خسارات جبران ناپذیری براتون بوجود بیاره. حتی درصورت تأمین نبودن امنیت هاستتون موتورهای جستجو به سایتتون امتیاز منفی میدن که باعث میشه رتبه سایت پایین بیاد. موتور های جستجو همیشه دنبال مطالب و محتوای مهم و کاربردی هستن که این برای سایتتون خیلی مهمه, و برای همین سایت باید همیشه آنلاین و آپتایم بالایی داشته باشه. درصورت ایمن نبودن هاست، سایتتون با حملاتی زیر سوال میره که ممکنه از دسترس خارج بشه. پس حتما موقع خرید هاست به این نکته مهم توجه کنید که بعدا متحمل خسارت نشید.

5-پشتیبانی و بکاپ گیری مناسب از سایت

با وجود امنیت و فضای کافی که برای سایت در نظر میگیرید یادتون باشه که باید از اطلاعات سایتتون نسخه بکاپ یا پشتیبان بگیرید. این نسخه ها زمانی معنی پیدا میکنه که بطور اتفاقی و ناگهانی اطلاعات سایتتون بپره و یا توسط هکرها به سرقت بره، اونوقت شما میتونید از نو سایت رو احیا کنید و از به بار اومدن خسارت جلوگیری کنید. پس در نتیجه شما باید هنگام خرید هاست وردپرس به این نکته توجه کنید که میزبان هاست مورد نظر تو پشتیبانگیری اطلاعات سایت بهترین باشه. هر چقدر بازه زمانی بکاپ گیری کوتاهتر باشه برای سایت شما بهتره. چرا؟ چون در این حالت نسخه پشتیبانی شما همیشه بروزتر از قبل هست و هنگام بازگردانی اطلاعات کمتری را از دست خواهید داد.

6- آپتایم مناسب

اول از همه باید بگم که آپتایم به چه معنی هست. آپتایم بودن هاست و سایت یعنی اینکه هاست در طول سال بطور دائم و کل 365 روز آنلاین و در دسترس باشه. این روند سایت با عددی به عنوان شاخص و بصورت درصدی مشخص میشه که خیلی مهمه چون موتور های جستجو به این عدد دقت میکنن و میفهمن که سایت در طول سال به چه میزان فعالیت داشته. اگه هاستی که برای وردپرس میخرید از آپتایم خوبی برخوردار باشه موتور های جستجو روزانه به سایت شما دسترسی دارن و خیلی کم اتفاق میفته که نتونن سایتتون رو پیدا کنن. در کل هاستی که برای وردپرس میخرید باید از حداکثر درصد آپتایم برخوردار باشه که در نهایت سایت در بهترین حالت خودش قرار بگیره.

7- منابع پردازشی مناسب (رم / CPU )

انواع هاست و سرور

یکی از رایج ترین مشکلات در استفاده از وردپرس، استفاده کاربران از افزونه های نامناسب هست که هر از چند گاهی بدلیل کدنویسی نامناسبی که دارن فضای زیادی از منابع پردازشی رو اشغال میکنن. با اشغال شدن این منابع، در نهایت سایر افزونه ها در اجرا به مشکل برمیخورن و حتی ممکنه که اطلاعات در سایت نمایش داده نشن. پس شما برای این که به مشکلاتی مثل کمبود فضای منبع پردازشی یا همون فضای RAM و CPU برنخورین باید تو انتخاب هاست دقت کنید. باید هاستی بخرید که از مقدار RAM و CPU مناسبی برخوردار باشه. امروزه بوجود اومدن حافظه های پر سرعت SSD باعث شده که سرعت سرور ها در پردازش اطلاعات بالا بره و در نتیجه اطلاعات با سرعت بیشتری به دست کاربران برسد. این نوع حافظه ها محیط رو برای PHP که امروزه در نسخه های 7 و بالاتر عرضه میشه بهتر کرده تا بتونید از سرعت بالای پردازش اون برخوردار باشید.

8- هزینه مناسب برای هاست

مهمترین نکته هنگام دریافت خدمات، هزینه ای هست که برای اون پرداخت میکنید. شما وقتی که اقدام به خرید هاست وردپرس میکنید باید با در نظر گرفتن خدمات و ویژگی هایی که شرکت میزبان به همراه هاست در اختیار شما قرار میده، مناسب ترین گزینه رو از نظر هزینه انتخاب کنید.

9- تعداد مناسب سایت های میزبانی شده در سرور

در هاست های اشتراکی چند هاست روی یک سرور میزبانی میشن. فرض کنید شما هم یکی از این هاست ها را در اختیار دارید و از آن استفاده میکنید. اگر بازید سایت های دیگه خیلی بالا بره ممکنه روی سایت شما هم تاثیر بزاره و سرعت سایتتون پایین بیاد. دلیل بسیاری از این اتفاقات اینه که میزبان سرور بطور استاندارد سرور رو کانفیگ نکرده. میزبان ها برای رفع این مشکل میتونن تعداد سایت های میربانی شده رو کاهش بدن و برای هر کدوم منابع پردازشی مساوی تعیین کنند. به عنوان مثال سروری که 10 تا وبسایت داره سرعت بیشتری رو در مقابل سروری با مشخصات مشابه که 100 تا وبسایت داره در اختیار کاربر قرار میده. پس هاست وردپرس مورد نظرتون باید از این نظر هم بررسی بشه.

10- پشتیبانی شرکت هاستینگ

یکی از مهمترین ویژگی هایی که شرکت هاستینگ میتونه داشته باشه پشتیبانی سریع هست. شما بعد از خرید هاست ممکنه که با مشکلات زیاد راه اندازی اون مواجه بشید. تو این شرایط شرکت هاستینگ با پشتیبانی میتونه شما رو همراهی کنه تا به خواسته تون برسید. یک شرکت هاستینگ خوب علاوه بر این ویژگی باید قابلیت دسترسی به امکانات هاست رو به شما بده تا شما درمواجه با هر مشکلی مجبور به ارسال تیکت به پشتیبانی نشوید. به عنوان مثال تو وبسایت های وردپرسی مشکلاتی که سایت شما رو با اختلال مواجه کنه زیاده. به همین دلیل شما نیاز به امکان دسترسی دارید تا بتونید ابزارها وفایروال هایی برای جلوگیری از این حملات بکار بگیرید. البته اگر در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده باشید. جدای از این قابلیت، شرکت هاستینگ باید در برابر ارسال تیکت ها خوب عمل کند و همیشه حاضر به پاسخگویی مناسب در زمان مناسب باشد.

در خرید هاست وردپرس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اول از همه باید به این توجه کنید که شما قصدتون از راه اندازی سایت چی هست. شما میتوانید با در نظر گرفتن اینکه چقدر درباره هاست اطلاعات دارید بهترین هاست رو بخرید. باید به مواردی مثل میزان فضای میزبانی, ترافیک و پهنای باند, ساب دامین, پارک دامین, ادان دامین, وتعداد دیتابیس دقت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا