آموزش وردپرس

وب سایت چیست؟

وب سایت چیست؟

وب سایت چیست؟ به یک یا چند صفحۀ مرتبط با هم که حاوی محتواهای مختلفی اعم از متن، تصویر، فیلم، فایل های صوتی و…  گفته می‌شود. وب نام مشترک شبکه جهانی است که زیرمجموعه ای از اینترنت میباشد. شامل صفحاتی است که می توان از طریق مرورگر وب به آنها دسترسی پیدا کرد. بسیاری از مردم تصور می کنند که وب همان اینترنت است و از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند. در حالی که اصطلاح اینترنت به شبکه جهانی سرورها اطلاق می شود که اجازه می دهد، اطلاعاتی را که در وب وجود دارد به اشتراک بگذارید.

اطلاعات وب سایت ها معمولا بر روی یک کامپیوتر همیشه روشن به نام سرور نگهداری میشود. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد. این صفحات معمولاً روی یک هاست و با دامنه یکسان بارگذاری می‌شوند.

 

وب سایت چیست؟

 

اصطلاحات وب

  • HTML مخفف Hypertext Markup Language است، یک زبان نشانه گذاری می باشد که از آن برای پیاده سازی و ایجاد یک سایت استفاده می شود.
  • URL مخفف Uniform Resource Locator است که آدرس منحصر به فرد برای هر منبع در وب مانند آدرس یک صفحه وب یا یک عکس باشد.
  • HTTP (پروتکل انتقال متن) اجازه می دهد تا اسناد HTML درخواست و از طریق اینترنت بین مرورگرها و سرورهای وب منتقل شود.
  • وب سرور رایانه ای است که در آن فایل هایی ذخیره می شوند که با استفاده از HTTP می توان از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشت.
  • فضای میزبانی وب یا هاست فضا یا محلی است که داده ها، اطلاعات و اجزای کل وب سایت در آن ذخیره می شود. میزبان متشکل از چندین سرور است که به صورت شبانه روزی کار می کنند و تمام وقت به اینترنت متصل هستند.

 

website

 

 

تفاوت وب سایت و وبلاگ چیست؟

بسیاری از افراد این دو را باهم اشتباه می‌گیرند یا آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند. اما این یک تصور غلط است. درست است که هردو شباهت‌هایی به یکدیگر دارند اما چگونگی ساخت، مدیریت و حوزه استفاده آن‌ها باهم تفاوت دارد.

وبلاگ‌ها معمولا رایگان هستند، نیازی به طراحی و دانش فنی برای راه اندازی نداریم. همچنین امکان آرشیو مطالب و اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی و تصویری وجود دارد. وبلاگ‌ها اکثرا کاربرد شخصی دارند اما حوزه‌ کاربردی وب سایت‌ها متفاوت است. برای ایجاد یک وب سایت، نیاز به صرف هزینه برای خرید دامنه، هاست، طراحی سایت و همچنین دانش مدیریت آن می‌باشیم.

 در واقع تفاوت بین این دو از لحاظ ماهیت محتوا و نوع کاربری بوده بعنوان مثال، وب سایت بیشتر اوقات فقط از صفحات ایستا تشکیل شده است، یعنی صفحاتی که محتوای ثابت دارند و در بیشتر موارد بروزرسانی نمی شوند. برای مثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که در آن، تعدادی محصول بفروش میرسد. هر محصول یک یا چند تصویر، توضیح کوتاه درباره محصول و نیز مشخصات فنی و قیمت دارد.  این صفحه از وب سایت فروشگاهی یکبار ایجاد می شود و به ندرت پیش می آید که تغییرات یا اصلاحاتی در آن صورت گیرد. ولی یک وبلاگ همیشه در حال بروزرسانی، ویرایش، تولید مطالب و مقالات جدید و یا آموزش میباشد. مثلا یک سایت فروشگاهی بخش هایی بنام وبلاگ، اخبار، مقالات و یا دانشنامه دارد که پیرامون محصولاتی که در آن سایت فروشگاهی ارائه میشود تولید محتوا میکند.

 

 

website

مراحل راه اندازی یک وب سایت

  • طراحی سایت: طراحی سایت مراحل متعددی دارد. اول باید کسب ‌وکار خود را به خوبی بشناسید و هدف از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید. با توجه به این هدف می‌توانید نوع سایت را انتخاب کنید. بنابراین نمیتوان گفت بهترین نوع طراحی سایت چیست .بعضی از سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های آماده و رایگان مانند وردپرس یا جوملا که قالب‌های آماده را در اختیار طراحان قرار می‌دهند طراحی میشوند. استفاده از این نوع سایت‌ها ساده و ارزان و برای اهداف کوچک بسیار مناسب است. حتی ممکن است خودتان هم بتوانید یک سایت وردپرسی ساده طراحی کنید. ولی حرفه ای ترین کار این است که یک شرکت طراحی سایت معتبر پیدا کنید و کار را به آن‌ها بسپارید.
  • خرید دامین: در مرحله بعد باید برای خرید دامین اقدام کنید. دامین همان آدرس سایت شماست که کاربران برای رسیدن به سایت شما آن را در صفحه مرورگر خود تایپ می‌کنند. این آدرس باید منحصر به فرد باشد که خودتان هم می‌‌توانید انجام دهید. اما بهتر است آن را به یک شرکت معتبر بسپارید. نکات زیادی در این زمینه وجود دارد که بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود.
  • اجاره سرور: اجاره سرور آخرین مرحله راه‌اندازی سایت است. برای اجاره سرور به دو صورت می‌توانید اقدام کنید:

اجاره سرور اختصاصی که در آن همه منابع سرور در اختیار یک مشتری است. هزینه‌های سرور اختصاصی بسیار بالا است و برای سازمان‌هایی با بودجه‌های کافی مناسب است. اجاره سرور اشتراکی که در آن شرکت مالک سرور، آن را میان مشتری‌ها به اشتراک می‌گذارد. این تقسیم‌بندی بر اساس قدرت سیستم و پهنای باند انجام می‌شود.

 

وب سایت چیست؟

مرورگر وب چیست؟

وب سایت ها از طریق مرورگرهای وب قابل دسترس هستند. یک مرورگر وب یک برنامه کامپیوتری است که قادر به دانلود و نمایش فایل ها و اجزای تشکیل دهنده وب سایت می باشد. مرورگرهای وب محبوب مانند گوگل کروم، موزیلا، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و سافاری همه قادر به خواندن و تفسیر نام دامنه می باشند.

برای مثال آدرس دامنه برای www.vistawebco.com در قسمت بالای صفحه مرورگر وارد می شود. سپس مرورگر فایل های لازم برای نمایش این وبسایت ها را از وب سرور درخواست کرده و تحویل میگیرد. آنها را بر روی صفحه خود به شکل یک وب سایت نمایش می دهد.

برای طراحی سایت اصولی و بهبود سئو سایتتان میتوانید با تیم ویستا در تماس باشید.

شماره تماس : 09018993004 – 09100386812 – 02188885740

وب سایت چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا