تولید محتواسئو

آموزش گوگل آنالیتیکس برای افراد مبتدی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار تحلیلی/سئو است که به وب‌مسترها و مارکترها کمک می‌کند، امار و ارقام سایت خود مانند نرخ بازدید و تعامل کاربران را بررسی کنند. گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics) مثل همیشه یک سرویس رایگان از ابرشرکت گوگل است.

این سرویس، امکان بررسی و تحلیل داده‌های ورودی، صفحات ورود، کاربران ورودکننده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید به این سؤالات اساسی پاسخ دهید. چه افرادی از سایت شما بازدید می‌کنند؟ احتمالا تعجب کردید؟ منظور از چه کسانی اطلاعاتی مانند جغرافیای کاربران، مرورگرهای استفاده شده، رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را ببینید.

چرا استفاده از ( Google Analytics)؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار برای تحلیل و آنالیز سایت است که به طور کلی اطلاعاتی درباره ترافیک ورودی به سایت، رفتار کاربر در سایت، نرخ تبدیل و کلیه اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد. اطلاعاتی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به بهینه‌سازی و پیشرفت سایت کمک کرد.

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد سایت یا شبکه های اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید، اطلاعاتی مانند نحوه ورود کاربر رفتار کاربر نرخ تبدیل و زمان ماندن در صفحات را تمام اتفاقاتی که در سایت و وبلاگ شما رخ می‌دهد را رصد کنید.

اینها فقط بخش کوچکی از گزارشاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد آنچه که باعث محبوبیت گوگل آنالیتیکس شده است، سازگاری آن با بقیه ابزارهای گوگل است و آن را می‌توان با یوتیوب یا گوگل ادز ترکیب کرد.

ایا شما یک وبلاگ یا مدیر یک وب سایت هستید؟ اگه پاسخ بله است، باید بگویم که شما حتما به گوگل انالیتکس نیاز دارید. چرا؟ گوگل انالیتیکس به شما برای افزایش مخاطب و فروش کمک می‌کند. در اینجا می‌خواهم با پرسش سوالاتی شما را بیشتر با ابزار گوگل انالیتیکس آشنا کنم:

  • چند نفر از وبسایت من بازدید می‌کنند؟
  •  محتویات من به اندازه کافی جذاب هستند؟
  •  خوانندگانی وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقه مند هستند؟
  • بازدیدکنندگان من ازچه شهرهایی از سایت من بازدید می‌کند ؟
  • کدام صفحات وب سایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت است؟
  • چگونه سرعت وب سایت خود را افزایش دهم ؟
  • چگونه گوگل آنالیتیکس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنم؟

آموزش گام به گام نصب گوگل آنالیتیکس

  • برای شروع، به وب سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید و با حساب کاربری گوگل خود وارد شوید.

سپس تیک هر چهار گزینه را بزنید و گزینه‌ی next را بزنید

  • برای ایجاد یک (property) جدید، روی دکمه (creat aproperty) کلیک کنید.

پس از آن، یک فرم جدید ظاهر می‌شود. در این فرم، اطلاعات مربوط به وب سایت خود را وارد کرده و سپس روی دکمه “دریافت کد پیگیری” کلیک کنید.

  • سپس یک کد جاوا اسکریپت به شما ارائه می‌شود. این کد را قبل از بسته شدن تگ </head> در صفحات وب سایت خود قرار دهید. تبریک. ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.
  • پس از نصب کد پیگیری، به گوگل آنالیتیکس بازگردید و بر روی دکمه “تأیید” کلیک کنید تا تأیید کنید که کد درست قرار گرفته است و سایت شما با موفقیت به گوگل آنالیتیکس متصل شده است. حالا شما می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای ردیابی و تحلیل بازدیدکنندگان وب سایت خود استفاده کنید.

اشنایی با عبارت‌های مهم گوگل انالیتیکس:

پس از این که گوگل آنالیتیکس را نصب کردید، نوبت این است که طریق استفاده ازان را فرا بگیرید. قبل از اینکه شروع، لازم است و با معنای برخی از کلمات آشنا شوید.

 ابعاد(Dimensions):

منظور از بعد، خصوصیات و ویژگی های بارز وبسایت یا یک برنامه است. برای مثال نوع مرورگر صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر از نمونه ابعادی هستند که در گوگل انالیتیکس جود دارد.

دوره‌ها(Sessions):

 مدت زمانی که کاربر به صورت فعال، از طریق وب سایت، برنامه یا سایر رسانه‌ها با شما در ارتباط است، یا تمام اطلاعات کاربر مانند تعداد صفحات بازدید، رویدادها، میزان خرید و.. در دوره‌ها مشخص می‌شود.

صفحات (Pages):

به میانگین تعداد صفحاتی گفته می‌شود که در یک دوره دیده می‌شود. بازدید های تکراری از یک صفحه نیز در این‌جا حساب می‌شود.

بازدید کنندگان:

بازدیدکنندگانی که به وب سایت شما سر زده اند به دو دسته تقسیم می شوند. بازدید کنندگان جدید وبازدیدکنندگان تکراری. که شما باید همواره درتلاش باشید تا بازدید کنندگان قدیمی خود راحفظ کنید و بازدید کننده‌های جدید را افزایش دهید.

در اینجا با برخی روش های افزایش بازدید کننده آشنا می‌شوییم:

افزایش بازدید کننده وبسایت یا صفحه شما به دو روش طبیعی (Organic) و تبلیغاتی (Paid) امکان پذیر است.

روش طبیعی:

در روش طبیعی، محتوای خوب و جذاب، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و استفاده از شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری محتوا از جمله روش‌های موثر برای جذب بازدید کننده هستند. در اینجا به برخی از مهم ترین عوامل موثر در این روش به عنوان یک استراتژی بازاریابی محصولات و خدمات اشاره می‌کنم تا مخاطب و مشتری بیشتری داشته باشید:

1– محتوای مفید: بهترین راه برای جلب توجه مخاطبان، ارائه محتوای مفید و قابل استفاده است. مطالبی که به مخاطبان کمک می‌کنند تا مسئله ای را حل کنند یا به دنبال پاسخ به سوالات خود هستند، محتوای خوبی به حساب می‌آیند.

2- محتوای جذاب: محتوایی که جذاب و جالب باشد، مخاطبان را به خود جلب می‌کند. از تصاویر و ویدیوها و نمودار‌ها برای جذب توجه استفاده کنید.

3- محتوای به روز: بازدیدکنندگان دوست دارند محتوایی را مشاهده کنند که با زمان شان همگام باشد. پس از تولید محتوا، حتماً آن را بروزرسانی کنید.

4- قابل اعتماد: بهترین راه برای ساختن وفاداری مخاطبان، ارائه محتوایی است که قابل اعتماد باشد. نقل قول از منابع قابل اعتماد، یا تأیید محتوای خود با داده‌‌ها و اطلاعات صحیح، به مخاطبان اعتماد به نظر شما را می‌دهد.

5- بهینه سازی SEO: در هنگام تولید محتوا، بهینه سازی SEO را رعایت کنید. عنوان صفحه، توضیحات متا، کلمات کلیدی، تصاویر، لینک‌ها و … همگی باید بهینه سازی شوند تا در موتورهای جستجو قابل دیده شدن باشند.

6- توجه به هدف: قبل از شروع به تولید محتوا، هدف خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید مخاطبان خود را برای خرید یک محصول جدید جذب کنید؟ یا فقط می‌خواهید تعامل بیشتری با مخاطبان خود داشته باشید؟ براساس هدف خود، محتوای مناسب را ارائه دهید.

7- تنوع محتوا: تلاش کنید تا محتوای متنوعی در وب سایت خود ارائه دهید. از مطالب نوشتار و تصاویر استفاده کنید.

روش تبلیغاتی:

همچنین در روش تبلیغاتی، می‌توانید از ابزارهای تبلیغاتی گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و … استفاده کنید تا به دقت دقیق تر مخاطبین خود را هدف قرار دهید و از آن‌ها برای بازدید از صفحه خود دعوت کنید.

گوگل:

گوگل به عنوان یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا و همچنین به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات آنلاین شناخته می‌شود. برخی از روش‌های تبلیغاتی گوگل عبارتند از:

1- تبلیغات جستجوی گوگل (Google Search Advertising):

در این نوع تبلیغات، تبلیغ‌ها بر اساس کلیدواژه‌هایی که کاربران درون گوگل سرچ می‌کنند، نمایش داده می‌شوند.

2- تبلیغات نمایشی گوگل (Google Display Advertising):

در این نوع تبلیغات، تبلیغات به صورت تصاویر و یا بنرها در وب‌سایت‌های مختلف و حتی در برخی از اپلیکیشن‌های موبایلی نمایش داده می‌شوند.

3- تبلیغات ویدئویی گوگل (Google Video Advertising):

در این نوع تبلیغات، تبلیغات به صورت ویدئو در سایت‌های خود گوگل، یوتیوب و… نمایش داده می‌شوند.

4- تبلیغات برندینگ گوگل (Google Branding Advertising):

در این نوع تبلیغات، هدف اصلی افزایش شناخت برند است که تبلیغات به صورت محتوای مفید و جذابی برای کاربران در نظر گرفته می‌شود.

5- تبلیغات تجزیه و تحلیلی گوگل (Google Analytics Advertising):

در این نوع تبلیغات، با استفاده از اطلاعات تحلیلی کاربران، تبلیغاتی طراحی می‌شود که به‌طور خاص برای هر فرد مناسب باشد.

6-تبلیغات کلیک پردازی گوگل (Google Pay Per Click Advertising):

در این نوع تبلیغات، شما فقط هزینه می‌پردازید که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما شده‌اند.

فیسبوک:

تبلیغات فیسبوک یکی از روش‌های موثر تبلیغات آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد تا با نمایش تبلیغات خود به مخاطبین هدف خود در فیسبوک و Instagram برسید. با ایجاد یک صفحه تبلیغاتی در فیسبوک، شما می‌توانید انواع مختلف تبلیغات را ایجاد کنید.

از جمله تبلیغات تصویری، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات کارواش و پیام‌های اعلانی. با استفاده از این روش، شما می‌توانید به راحتی و با کمترین هزینه، مخاطبین خود را در فیسبوک و Instagram هدف قرار دهید و به منظور جذب مشتریان جدید و افزایش فروش خود، از آن استفاده کنید.

تبلیغات اینستاگرام:

شما می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید:

ایجاد پروفایل با کیفیت:

برای اینکه کاربران به صفحه شما علاقه مند شوند، باید پروفایل شما حرفه‌ای و جذاب باشد. لوگو، بیوگرافی، عکس پروفایل و تصاویر پست‌های شما باید با هم هماهنگ و منظم باشند.

استفاده از هشتگ:

استفاده از هشتک‌‌های مرتبط با محتوای خود، می‌توانید در جستجوی کاربرانی که به موضوعات شما علاقه‌مند هستند، شرکت کنید.

اشتراک گذاری محتوای جذاب:

امحتوای شما باید جذاب و منحصر به فرد باشد تا کاربران به آن علاقه‌مند شوند و از شما پیگیری کنند.

استفاده از ویژگی‌های اینستاگرام:

ویژگی‌های اینستاگرام مانند پست‌های استوری، IGTV، آلبوم عکس و… نیز برای جذب کاربران بسیار مفید هستند.

همکاری با سایر صفحات و اشخاص پرطرفدار:

برای جذب بیشتر کاربران، می‌توانید با صفحات و افرادی که در حوزه مشابه شما فعالیت می‌کنند، همکاری کنید و به طور متقابل یکدیگر را معرفی کنید.

یا تبلیغات در گوگل ادز:

روش‌های مختلفی برای افزایش مخاطب با استفاده از گوگل ادز وجود دارد. در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنم:

1- تعیین هدف و استراتژی درست: قبل از شروع به استفاده از گوگل ادز، باید هدف خود را به خوبی مشخص کنید. مثلاً، آیا می‌خواهید فروش‌های خود را افزایش دهید یا فقط مخاطبان جدیدی به سایت خود جذب کنید؟

2- انتخاب کلمات کلیدی مناسب: برای جذب بازدیدکنندگان به سایت خود، باید کلمات کلیدی صحیح را انتخاب کنید. این کلمات باید مرتبط با محصولات و خدمات شما باشند.

3- ایجاد تبلیغات جذاب و متناسب: تبلیغات شما باید جذاب و متناسب با محصولات و خدمات شما باشند. علاوه بر این، باید با استفاده از تصاویر و عناوین جذاب، کاربران را به خود جذب کنید.

4- هدف‌گذاری دقیق: باید هدف‌گذاری دقیقی را در گوگل ادز انجام دهید. به این صورت که تبلیغات خود را برای مخاطبان مناسب ترتیب دهید.

5- پیگیری و بهبود تبلیغات: بعد از انجام تبلیغات، باید آن‌ها را پیگیری کنید و با تحلیل نتایج، تغییرات لازم را اعمال کنید.

سخن پایانی:

رعایت این موارد و استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای و پیشرفته گوگل انالیتیکس و ترکیب ان با گوگل ادز می‌تواند تعداد مخاطبان یک سایت را افزایش دهید. همچنین، ارائه محتوایی با ارزش و منحصر به فرد، بهبود سرعت بارگیری صفحات و بهبود تجربه کاربری نیز به عنوان عوامل مؤثر در جذب بازدیدکننده هستند.

اگر نیاز به افزایش مخاطب، بازدید کننده و فروش زیاد دارید باید بتوانید بر اساس تایگل‌ها و انالیزهای سرویس‌های گوگل از جمله گوگل انالیتیکس و گوگل ادز، استراتژی مارکتینگ خود را هدفمند و گسترش دهید. ایجاد یک استراتژی مارکتینگ خلاقانه که در جهت انالیزهای گوگل انالیتیکس و گوگل ادز ایجاد شده باشد، می‌تواند احتمال برد و فروش بیشتری برای شما داشته باشد.

امروزه مدیریت فروش از میان کتاب‌های جامع و رشته‌های دانشگاهی بیرون نمی‌اید. بلکه شما باید بتوانید از دل ابرربات گوگل داده‌های و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید، با نرم‌افزارهایی مثل گوگل انالیتیکس، رفتار و علایق انها را بررسی کنید و بازار هدف خود را مشخص کنید. و بر اساس این داده، دایره‌ی محتوایی خود را بچینید. یعنی دیجیتال مارکتینگ!!

شرکت ویستا اولین شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران و خالق علم دیجیتال برندینگ در ایران با استفاده از کارشناسان اکادمیک و غیراکادمیک تلاش می‌کند، کسب و کار شما را در حوزه‌ی دیجیتال گسترش دهد. شرکت دیجیتال برندینگ ایران irbib با کار با بیش از هزار برند معتبر کشورT یکی از پیشتازان حوزه‌ی مارکتینگ است. شما می‌توانید از طریق این لینک با کارشناسان شرکت ویستا در ارتباط باشید.



















نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا