علمیمیزبانی وبهاست

آپتایم و چرایی اهمیت آن برای کسب وکارها

آیا شما هم به دنبال راه اندازی کسب وکاری اینترنتی هستید؟ پس اگر چنین قصدی دارید؛ باید بدانید که شما برای انجام این کار باید یکسری زیرساخت ها رو مهیا نمایید که از این زیرساخت‌ها، باید به هاست، سرورهای آپتایم، دامین و… اشاره کرد.

در ادامه این مقاله ما به شما درمورد شاخص دردسترس بودن سایت، نحوه محاسبه آن، تعریف آن شاخص و… رو برای شما شرح خواهیم داد؛ تا شما از بابت تهیه این زیرساخت ها برای کسب وکار اینترنتی خود اطمینال، کامل رو داشته باشید.

ادامه این مقاله رو با ویستا همراه باشید.

آپتایم و چرایی اهمیت آن

شاخص آپتایم به مدتی سایت بالا بوده و دردسترس کاربران است؛ گفته می‌شود که، این مقدار را با استفاده از درصد نمایش داده می‌شود. اگر درصدی که برای دردسترس بودن سایت نشان داده می‌شود؛ بالا باشد پس احتمال خرابی آن کم بوده و، سرورهای شما به خوبی هرچه تمام تر کار می‌کنند.

اگر بخواهم برای شما مثالی بزنم باید بگویم؛ که اگر میزان دردسترس بودن سرور سایت شما 100% باشد یعنی اینکه، سرورهای سایت شما شبانه روز و بدون ایجاد هیچ تعللی کار می‌کنند و، هیچ قطعی نخواهد داشت.

آپتایم

اما اگر فرض مثال شاخص آپتایم بودن سایت شما روی 99.9% باشد؛ سایت شما در هفته 10 دقیقه ویا به تعبیر دیگری در سال فقط حدود 8.76 ساعت سایت شما در دسترس کاربران نخواهد بود که، به صورت کلی برای وب سایت های مختلف مناسب و قابل قبول است.

نکته برای افراد اینکاره

اگر میزان دردسترس بودن پایین برود؛ میزان نرخ پرش شما از سایت‌تان افزایش پیدا کرده و موتورهای جستجو، آن را به عنوان گزارشی برای خربی وبسایت درنظر، خواهند گرفت و درنتیجه، صفاحات سایت شما را، درموتور جستجوی خود نمایش نخواهد داد.

که خود این دردسترس نبودن سایت شما برای کاربران، یک ایراد سئویی برای سایت شما که روی آن کارکرده‌اید؛ به حساب خواهد آمد.

اهمیت دردسترس نبودن سرورهای سایت

اگر سایتی که شما روی آن کارکرده‌اید؛ دردسترس باشد آن موقع است که شما، از هزینه هایی که انجام داده‌اید نتیجه، خواهید گرفت. درغیر این صورت تنها شما فقط هزینه های خود را صرف، کاری بیهوده کرده‌اید؛ چون نه کاربری به سایت شما وارد شده و نه، اتفاقی در سایت شما رخ خواهد داد.

همه این عوامل هم که به شما عرض کردیم؛ باعث این می‌شوند که، شما به درآمدی که باید و شاید دست پیدا نکنید. پس اینجا ما و شما به این موضوع که میزان آپتایم بودن سرورهای سایت شما چقدر در کسب درآمد شما، از سایت و موتورهای جستجو مهم است؛ پی می‌بریم.

مضرات آپتایم نبودن سایت

در ادامه ما به شما درمورد مضرات دردسترس نبودن سرورهای شما، در موتورهای جستجو توضیحات مفصل تری خواهیم داد؛ ادامه این مقاله رو باما همراه باشید. از این مضرات باید به موارد زیر اشاره کرد؛ که عبارت‌اند از:

واگذاری فرصت ها به رقبا و پایین آمدن درآمد شما

یک گزارشی در سال 2022 از یک وبسایت معتبر خارجی منتشر شد؛ که به همین میزان دردسترس نبودن سایت در، موتورهای جستجو اشاره می‌کرد. در این گزارش نقل شده بود که، در هر دقیقه‌ایی که سرورهای سایت آپتایم نبودند؛ تا نزدیک از 150 تا نزدیکی های 450 دلار به کسب وکارهای خورد و در حد 1600 دلار به بیزنس‌های بزرگ اینترنتی ضرر وارد می‌شده است.

این شاخص یکی از مهمترین عامل هایی است که در بیشتر شرکت های بهترین هاست ایرانی به وضوح رعایت می‌شود.

امنیت ناپایدار

دردسترس بودن پایین سایت جدا از اینکه ممکنه شما داده های مهمه، سایت‌تان را از دست دهید؛ منجرب به این خواهد شد که احتمال هک شدن آن بالاتر برود.

زیرا زمانی که سایت شما از کار بیفتید؛ فرایندهایی مانند به روزرسانی‌ها، زیرساخت های امنیتی و بکاپگیری با اختلال مواجه شود که، برای برگشتن سایت به حالت اولیه سایت شما بسیار اسیب پذیر خواهد بود.

تعریف Availability

بسیاری مفهوم آپتایم بودن یک سایت رو با Availability اشتباه می‌گیرند؛ که البته حق هم دارند چون که، در ترجمه این دو معنی شبیه یکدیگر هستند.

آپتایم

اما درحقیقت Availability علاوه براینکه شاخص دردسترس بودن سایت رو، به شما نمایش می‌دهد؛ نشان می‌دهد که یک سیستم درمجموع چقدر برای کاربران کاربرد خود فراهم نمایید.

یا اگر بخواهم به صورت واضح تر برای شما بیان کنم؛ باید بگویم که، یک سیستم در چنددرصد اوقات توانایی دارد تا، به موقعیت های مدنظر وردپرس پاسخگویی داشته باشد.

تفاوت آپتایم با Availability

در حالی که معنی آپتایم فقط به میزان در دسترس بودن سخت افزاری اشاره می‌کند؛ اما Availability به معانی دیگر و بسیار فراتر رو اشاره می‌کند.

به عنوان مثال زمانی که دردسترس بودن بررسی می‌کند که، دریک دوره مشخص 99% سرورها در دسترس کاربران هستند؛ ولی Availability بیشتر چک می‌کند که، با توجه به میزان دردسترس بودن سایت برای کاربران میزان ارائه سرویس به مشتریان چگونه خواهد بود.

یعنی به صورت معمول مجموع توانایی کلاینت، مشتریان و کاربر نهایی به فرم ها، اطلاعات داخل سایت و… به چه میزانی خواهد بود.

آپتایم مهمه یا Availability

در قوانین استانداردهای بین المللی، میان شرکت هایی که خدمات ارائه می‌دهند؛ و مشتریان یک قراردادی تنظیم می‌شود به اسم SLA، که استانداردهای خدماتی که شرکت موظف است به، مشتریان عرضه کند رو در آن تعریف می‌کنند.

در این توافقنامه شرکت های بهترین هاست خارجی، آپتایم به عنوان زمان ضمانت داده شده در بالا بودن سخت افزار نسبت به عملکرد قبلی آن تعیین خواهد شد.

زمانی که Availability خروجی را برای کاربران درنظر می‌گیرد؛ اما مدت زمان خرابی و تعمیر سرورها در آپ تایم نمایش داده نمی‌شود.

اما در این مفهوم زمانی سیستم کار می‌کند و خرابی های برنامه ریزی شده یا، از پیش تعیین نشده، که به دسترسی به سیستم ها اثر گذار است؛ درنظر گذفته خواهد شد.

نحوه محاسبه دردسترس بودن سرور

خب همانطور که درجریان قرار گرفته‌اید؛ مفهوم آپتایم چه بوده و به چه کاری می‌آید حال ما شما رو، با فرمول محاسبه آن آشنا خواهیم کرد. این فرمول به صورت زیر است:

تعداد ساعات کارکرد سرویس در سال ÷ ۸۷۶۰ ساعت × ۱۰۰#

عدد ۸۷۶۰ تعداد کل ساعات یک‌ سال (۲۴ ساعت یک روز * ۳۶۵ روز در سال) را نشان می‌دهد.

این فرمولی که الان برای شما شرح دادیم؛ برای محاسبه دردسترس بودن سایت در سال بود. درادامه ما به شما فرمول محاسبه ماهیانه رو شرح می‌دهیم؛ تا بتوانید با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.

کل زمان از کار افتادن سایت شما: ۶۰۰ ثانیه#

 کل زمان مانیتورینگ سایت شما: ۸۶۴۰۰ ثانیه

درصد داون‌تایم= ۶۰۰ ثانیه / ۸۶۴۰۰ ثانیه = ۰.۰۰۶۹ = ۰.۶۹٪

درصد آپتایم = ۱۰۰٪ – ۰.۶۹٪ = ۹۹.۳۱٪\

حال اگر شما با استفاده از این فرمول توانستید به مقدار زمان در دسترس بودن سرورهای سایت تان پی ببرید؛ ممکن است که، به 2 موضوع برخورد نمایید.

آپتایم

اول از همه این که خب این یک مقدار قابل قبول است؛ و شما یک سرور بسیار خوب در اختیار دارید. و موضوع دوم اینکه شما مقدار زمانی اندازه گرفته اید؛ بسیار غیرمقول است.

حال شما برای رفع این موضوع باید به این راحل ها رجوع نمایید.

جمع بندی

تا اینجای مقاله ما باشما درمورد موارد زیادی از جمله مفهوم آپتایم، نحوه محاسبه آن، مفهوم Availability، تفاوت آن با دردسترس بودن سرور و… رو برای شما شرح داده‌ایم. حال شما باید برای سرمایه گذاری در کسب وکارتان با توجه به نکاتی که به شما عنوان کرده‌ایم؛ دقت کنید که، شما از چه شرکتی چه سروری و… دریافت خواهید کرد.

شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویستا در ارتباط باشید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را درقسمت کامنت ها باما و بقیه به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا