آموزش وردپرس

FTP چیست؟

FTP چیست؟

اگر کمی به اینترنت و فضای مجازی آشنا باشید ، حتماً نام FTP به گوشتان خورده، ما در این مقاله به FTP و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت .

FTP یا File Transfer Protocol یکی از پروتکل‌های وب است که در سال ۱۹۷۱ در بستر اینترنت توسعه یافت.

در ساده‌ترین تعریف، این سرور یک برنامه نرم‌افزاری است که امکان انتقال فایل‌ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر را فراهم می‌کند. پروتکل FTP راهی برای انتقال فایل‌ها به هر رایانه‌ای در جهان است که به اینترنت متصل است. اما واقعاً همه اینها به چه معناست؟ چرا کسی نیاز پیدا می‌کند که از این سرور استفاده کند؟

 

عملکرد FTP

 

FTP پروتکل استاندارد شبکه

این سرور یک پروتکل استاندارد شبکه است. این سرور که برای انتقال فایل‌ها بین سرویس‌های گیرنده و سرور در شبکه کامپیوتری استفاده می‌شود. این سرور یک پروتکل بسیار تثبیت شده و امن است که در دهه 70 میلادی توسعه داده شد تا به دو کامپیوتر اجازه دهد داده‌ها را از طریق اینترنت و شبکه منتقل کنند. یک کامپیوتر به‌عنوان سرور برای ذخیره اطلاعات عمل می‌کند و دیگری به‌عنوان سرویس‌گیرنده یا کلاینت برای ارسال یا درخواست فایل از سرور عمل می‌کند. پروتکل FTP معمولاً از پورت 21 بعنوان اصلی‌ترین وسیله ارتباطی خود استفاده می‌کند. یک سرور FTP به اتصالات مشتری در پورت 21 گوش می‌دهد.

 

FTP

 

نحوه عملکرد سرورهای FTP چگونه است؟

سرورهای FTP و نرم‌افزارهای امن‌تر سرور 2 SFTP کارهای اصلی را که آپلود و دانلود است انجام می‌دهند. می‌توانید فایل‌ها

را روی این سرور آپلود کنید یا فایل‌هایی را از این سرور دانلود کنید. اگر نگران امنیت سرور خود نیستید، نرم‌افزار FTP

Server راهی آسان و ارزان برای انجام این کار است.

 

FTP

 

چه موقع نیاز به استفاده از سرورهای FTP داریم؟

اگر کارمندانی دارید که نیاز به آپلود اطلاعات غیرمحرمانه دارند، یا اگر می‌خواهید به مشتریان خود اجازه دهید بعضی از اسناد را دانلود کنند، این سرور برای این منظور انتخاب خوبی است. اگر در حال مبادله داده‌های غیرحساس با شرکای تجاری خود هستید و شریک شما به FTP یا SFTP نیاز دارد، می‌توانید به‌سرعت سروری را تنظیم کنید که کارهای انتقال داده را بپذیرد. برخی از افراد حتی از این سرورها برای بک آپ خارج از سایت استفاده می‌کنند تا بتوانند در صورت بروز اتفاق در پرونده‌ها و اسناد خود به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. بعلاوه این که، برنامه‌های پشتیبان اغلب اطلاعات را به سرورهای FTP یا SFTP می‌فرستند.

 

FTP

 

اما نکته مهم اینجاست که آیا سرورهای FTP امن هستند؟

سرورهای  سنتی فاقد امنیت هستند و تنها ویژگی امنیتی که واقعاً دارند، ویژگی تنظیم نام کاربری و رمز عبور است که احراز هویت را ارائه می‌دهد و راهی برای جلوگیری از ورود و دسترسی کاربران ناشناس است. بااین‌حال، پروتکل‌هایاین سرور امن در حال حاضر برای ایجاد امنیت وجود دارند. دو نسخه اصلی امن وجود دارد به نام‌های SFTP و S/FTP. این دو پروتکل انتقال فایل امن برای رفع نقاط ضعف اصلی FTP طراحی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، S/FTP و SFTP از رمزگذاری داده‌ها و اطلاعات پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند از دسترسی هکر به داده‌های آپلود شده جلوگیری کند.

 

برای خرید سرور و هاست که با پروتکل های FTP همخوانی دارد میتوانید با تیم ویستا در تماس باشید.

شماره تماس : 09018993004 – 09100386812 – 02188885740

 

FTP

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا