هاست و سرور

مقایسه‌ cPanel و Plesk

کاربرد آسان، فاکتوری است که در انتخاب یک کنترل ­‌پنل تأثیرگذار است.

عوامل مهم در انتخاب کنترل‌پنل

عملکرد

در ابتدای مقایسه‌ cPanel و Plesk، در نظر داشته باشید یک کنترل­ پنل باید بتواند چهار سرویس زیر را به خوبی ارائه کند:

  • DNS
  • ایمیل
  • وب‌سایت
  • پایگاه­ داده

در دنیای واقعی، میزبانی وب‌سایت بسیار پیچیده‌‌تر از آن است که به نظر می‌­رسد؛ زیرا علاوه بر ۴ وظیفه اصلی میزبانی، باید بتواند فیلتر نمودن هرزنامه­‌ها، مدیریت SSL، پشتیبان­‌گیری، مدیریت نمایندگی فروش(Reseller)، مدیریت فایل، تحلیل ترافیک ورود به سیستم و موارد دیگر را بر عهده بگیرد. با این حال، تفاوت بسیار فاحشی میان این دو پنل وجود ندارد،­ و تفاوت آنها در مجموعه­ ویژگی‌های اضافه­‌ای است که ارائه شده­ می‌کنند.

سی‌­پنل(cPanel) ، امکان دسترسی از طریق API را فراهم می‌‌آورد؛ در واقع این امکان را فراهم می­ آورد که بتوان با ساخت افزونه‌‌هایی قابلیت‌ های اصلی سی‌­پنل را توسعه داد. برخی از این ویژگی‌­ها، ویژگی‌‌های خارق­ العاده‌­ای هستند، که ضمن افزایش تعداد برنامه‌­ها و ابزارها، موجب بهبود امنیت نیز می‌­شوند، مانند فایروال CSF.پلسک (Plesk) نیز به نوبه خود دارای افزونه‌های متنوع و کاربردی بسیاری است.

جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ویستا در خصوص cPanel و Plesk کلیک کنید.

پشتیبانی سیستم ­عامل

یکی از روش‌های مفید در کسب و کار، این است که تا جای ممکن تنوع خدمات خود را توسعه دهید. بازار میزبانی ویندوز، بازار بزرگی است و اگر شما قصد ورود به این بازار را دارید، پلسک پنل مناسبی برای شماست. سی‌­پنل، کنترل­ پنلی است که صرفاً برای لینوکس طراحی شده است. در حالی که، پلسک می­‌تواند هم بر روی سرورهای ویندوز و هم بر روی سرورهای لینوکس، با همان رابط و امکانات پیش‌فرض کار کند، لذا پلسک در بخش ساختار سیتم‌عامل محدودیتی ندارد.

رابط کاربری

برای مدیریت میزبانی، کنترل­‌پنل‌ها یک رابط گرافیکی تحت وب ارائه می‌­کنند که با استفاده از آن می­‌توانید میزبانی و تمام بخش‌های مرتبط با آن را به سادگی مدیریت کنید. اما از آنجا که رابط­ میان کاربر و کنترل‌‌پنل، دارای بخش‌های زیادی است، هنوز کاربران استفاده از آن ­را برای انجام روزمره­ خود، دشوار می­‌دانند. سی‌پنل و پلسک با یک رابط تحت وب طراحی شده ­اند؛ این طراحی با استفاده از توابع مختلف و در قالب بخش‌های مختلف سازمان­دهی شده‌اند. سی‌پنل، در آخرین نسخه­ خود تغییرات زیادی را اعمال کرده و از پوسته ساده و قدیمی خود کاملا خارج شده است. برای یک مدیر سایت تازه­­ کار، رابط کاربری سی­‌پنل مناسب‌­تر است، زیرا در آن مراحل کمتری برای ورود به ابزارها طراحی شده است.

اگر بخواهیم مقایسه نماییم، باید بگوییم که پلسک کمی شلوغ‌­تر است و در صفحه­ ی اول آن گزینه‌‌های بیشتری ارائه شده است. علاوه بر این، از طریق ابزارک موجود در سمت چپ نیز می‌توان پلسک را مدیریت است. کار با محیط پلسک، برای یک کاربر معمولی راحت است.

امنیت

یکی از موارد بسیار مهمی که می ­تواند بر روی اعتبار سرویس تأثیرگذار باشد، امنیت حساب‌ها و امنیت سرور است. مکانیزم دسترسی به حساب کاربری در هر دوی این پنل­‌ها به خوبی تفکیک شده است؛ بنابراین به هیچ وجه، این امکان وجود ندارد که یک کاربر به حساب کاربر دیگری وارد شود. برای افزایش امنیت در سطح حساب کاربری، هر دوی این پنل‌ها، پیشنهاد می­‌کنند افزونه­‌هایی همچون فایروال­‌ها، اسکنرهای آپلود فایل، فیلترهای ضد هرزنامه و احراز هویت چند مرحله‌ای، را نصب کنید. بنابراین از نظر امنیت سرویس، هر دوی این پنل­ ها با یکدیگر برابر هستند. با این وجود، تیم پلسک در مواجهه با خطرات آسیب­ پذیری، سریع­تر واکنش نشان می­‌دهد، در مقابل تیم سی‌پنل، زمان زیادی را صرف رفع مشکلات امنیتی می‌کنند.

نرم ­افزار دستگاه‌های همراه

با افزایش روزافزون تعداد مدیران سایت، بیشتر آنها تمایل دارند برای انجام فعالیت­ های روزانه‌ خود از تلفن­ همراه استفاده کنند، پس ارائه‌ پنلی که به راحتی با استفاده از یک تلفن هوشمند بتوان آن ­را مدیریت کرد، اهمیت زیادی دارد. پلسک همراه با نرم­ افزاری ارائه شده است که به­ طور کامل از سوی شرکت سازنده پشتیبانی می ­شود. بنابراین هر ویژگی جدیدی که به پلسک افزوده می‌­شود، بر روی نرم­ افزار آن نیز موجود است. اما برای سی‌­پنل، نرم­ افزاری ارائه نشده است. هر چند، در بازار برنامه­ های متنوعی وجود دارند که این امکان را برای سی­‌پنل فراهم می­ آورند، اما این نرم‌افزارها توسط تیم سی‌پنل طراحی نشده اند.

پشتیبانی نمایندگی فروش (Reseller Support)

امکان دیگری که مدیران سایت به آن نیاز دارند، دسترسی به پنل نمایندگی است. پنل نمایندگی بخشی است که در آن می‌توانید کاربران مختلف را تعریف کنید و برای هر یک از آنها سایت‌ راه اندازی کنید. این بخش برای نمایندگان فروش شرکت شما، بسیار مناسب است. معمولاً نمایندگان فروش شما، تمایل دارند با نام تجاری خود فعالیت داشته باشند و سرویس­‌های شما را نیز در قالب بسته ­های سفارشی خود به بازار عرضه نمایند. سی‌­پنل، از نرم‌افزار تحت وب دیگری برای مدیریت نماینده فروش استفاده می‌­کند؛ پنلی با نام WHM برای این منظور طراحی داده شده است.

اما پلسک همانند سی پنل بخشی به عنوان بخش مدیریت نمایندگی ندارد.

جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ویستا در خصوص cPanel و Plesk کلیک کنید.

مدیریت چند سیستم

اگر ما چندین سرویس داشته باشیم،

یکی از مشکلات‌ ما این می‌شود که بتوانیم سرورهای متعددی

را با همان سطح از پیکربندی نگهداری و کنترل نماییم. ورود به

تک تک سرورها، می­ تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد.

سی­ پنل قابلیتی را با نام Server Clustering  ارائه داده است که

با استفاده از آن، مدیر سرور می‌­تواند با استفاده از یک فرمان تمام

سرورها را به روزرسانی نماید. پلسک نیز قابلیتی با نام Multi Server ارایه

کرده است، که می‌توان سرورهای مختلف را در یک پنل مدیریت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا