تولید محتواسئو

کلمات کلیدی یا LSI چیست؟ آیا LSI در سئو سایت تاثیر دارد؟

شاید تا به حال این ضرب المثل را شنیده باشید: به کسی میگویید ف تا فرحزاد میرود و برمیگردد؟ حال این ضرب‌المثل حکایت گوگل شده است. وقتی کلمه ای را در گوگل سرچ میکنید کلمات و عبارات زیادی هم معنی و مرتبط با عبارت شما پیدا و به شما پیشنهاد داده میشود. به نظر شما گوگل چطور این کار را انجام میدهد؟ کلمات کلیدی یا LSI چیست و آیا LSI در سئو سایت تاثیر دارد؟ این ویژگی گوگل ریشه در کلمات کلیدی LSI دارد. البته فقط در این کلمات ریشه دارد و گوگل برای این تکنولوژی از مفهومی پیشرفته تر استفاده میکند. الگوریتمی برای ایندکس و بازیابی در موتورهای جست‌ و جوگر تولیدکننده محتوا که به کمک آن به کلمه موجود در محتوا موضوعیت میبخشد. در این مقاله معنای استراتژی LSI و تاثیر آن در سئو را پله پله بررسی میکنیم.

 

کلمات کلیدی یا LSI چیست؟

 

کلمات کلیدی یا همان LSI 

کامپیوتر ها مغزی باهوش و سازماندهی شده شبیه به انسان ندارند. آنها هیچ درکی از روابط کلمات و معنای ذاتی آنها ندارند مگر اینکه این اطلاعات با زبان صفر و یک برای آنها تفهیم شود ولی متاسفانه هیچ راهی برای دادن این اطلاعات به کامپیوتر وجود ندارد. کلمات کلیدی یا LSI این مشکل را با فرمول های پیچیده ریاضی برای استخراج روابط کلمات و عبارات تا حدودی رفع میکند. وقتی ما بهار، فصل، روز و زمستان را باهم جستجو میکنیم موتور جستجو متوجه میشود که این کلمات با هم ارتباط معنایی دارند.

کلمات کلیدی LSI یکی از الگوریتم‌های مورد استفاده گوگل است که وظیفه آن درک عمیق موضوعات صفحه در محتواهای سایت شما است. LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است. منظور از این عبارت رابطه‌ پنهان در معنای واژه‌های یک عبارت است. امروزه گوگل برای پی بردن به موضوعات صفحات از کلمات هم خانواده در کنار کلمات اصلی برای شناخت موضوعات صفحات استفاده میکند.
به عنوان مثال: ما در مورد قهوه یک مطلب آموزشی قرار داده ایم.
در ابتدا گوگل به استفاده از کلمه قهوه در قسمت های مختلف صفحه مانند عنوان وب سایت، خصوصت ALT تصاویر، محتوا و تگ های هدر و… نگاه میکند تا ببیند آیا شما در این قسمت ها در مورد کلمه اصلی صحبت کرده‌اید یا نه. سپس به سراغ کلمات کلیدی LSI میرود و با دیدن این کلمات در محتوا (قهوه تلخ، قهوه ساز، قهوه جوش، قهوه ترک و…) مطمئن میشود که موضوع اصلی در مورد قهوه میباشد. البته منظور از مرتبط بودن کلمات با هم مترادف بودن آنها نیست. کلمات کلیدی میتوانند در عین متفاوت بودن دارای LSI یکسان باشند.

مثلا کلمه فوتبال را در نظر بگیرید. چند کلمه مرتبط با فوتبال را نام ببرید: توپ، ورزشگاه، بازیکن، پاس و حتی مارادونا و مسی، در واقع این کلمات یا کلیدواژه‌ها، همان کلمات کلیدی LSI برای کلیدواژه «فوتبال» هستند. البته یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه کنید. آن هم این است که این کلیدواژه‌های LSI مترادف کلیدواژه اصلی شما نیستند و فقط مرتبط به کلیدواژه هدف شما هستند.

آیا LSI با سئو در ارتباط است؟

با جستجوی Latent Semantic Indexing در گوگل سایت های شناخته شده ای از جمله HubSpot را در لیست نتایج میبینید که مدعی هستند ارتباط کلمات کلیدی LSI در سئو به این صورت است که باعث ارتقاء سئو سایت شما میشود و آن را به رتبه بندی بالاتری میبرد. در این که گوگل تلاش میکند موضوع و مفهوم هر محتوایی را بهتر درک کند تا بتواند مفهوم بهتر و متناسب‌تری به کاربر ارائه دهد شکی نداریم و Semantics (مطالعه معانی و مفاهیم در زبان ها) پایه این رویکرد گوگل است. اما بررسی ها نشان میدهد LSI یک فناوری قدیمی است (که در واقع پیش از وب نیز وجود داشته است). اما دلیل اینکه اغلب در مورد آن در زمینه ‌سئو صحبت میشود این است که در حال حاضر گوگل چگونه می‌تواند مترادف‌ها و کلمات مرتبط معنایی را درک کند. دلایل زیادی وجود دارد که ثابت میکند تکنولوژی گوگل بسیار پیشرفته تر از کلمات کلیدی LSI است و از تکنولوژی «یادگیری ماشین» برای ایندکس کردن و بازیابی اطلاعات استفاده میکند.

در اواخر سال 2017، JR Oakes (پژوهشگر فنی سئو) مقاله ای در زمینه رشد تکنولوژی سئو نوشت که شامل معرفی تکنولوژی های بازیابی محتوای مدرن و نحوه کارکردن گوگل میشود. با این حال گوگل سعی میکند توانایی خود را در جستجوی معنایی از طریق تکنولوژی های جدید توسعه دهد. در هر صورت باید شما را با این حقیقت تلخ رو به رو کنم که هیچ مدرکی دال بر استفاده موتور جست و جوی گوگل از نمایه‌سازی معنایی پنهان به عنوان یک فناوری برای درک رابطه بین کلمات و تعیین موضوع یک صفحه وجود ندارد البته این موضوع به این معنی نیست که این کار کلا در گوگل معنایی ندارد. ما مطمئن هستیم که محتوایی که در رتبه‏‏‌های بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار میگیرد معمولا یک موضوع را با عمق و دقت کافی پوشش میدهد و در مقایسه با سایر محتواها در آن زمینه ارزش و اعتبار بیشتری دارد. پس برای بهنیه سازی محتوا با استفاده از مفهوم ارتباط بین کلمات کلیدی LSI باید درک عمیق تری از ربات گوگل داشته باشیم.

 

آیا LSI با سئو در ارتباط است؟

 

بهینه سازی محتوا به منظور افزایش جستجوی ارگانیک برای گوگل اهمیت زیادی دارد. اما با وجود پیشرفت هایی که داشته هنوز در زمینه درک معنایی (یا همان درک معانی کلمات در متن) با چالش مواجه است. البته برای برطرف کردن این مشکل راه های بهتری از کلمات کلیدی LSI و اضافه کردن LSI Keywords وجود دارد. داده های ساختار  یافته یکی از اجزای اساسی استراتژی مدرن سئو است. با برچسب گذاری های درست میتوانیم به گوگل کمک کنیم تا صفحات را ایندکس کند و در لیست نتایج نمایش دهد و در نتیجه سایت رتبه بهتری داشته باشد. اهمیت مفهوم هم پوشانی (co-occurrence) هم مرتب میشود زیرا گوگل کلماتی که معمولا با هم استفاده میشوند را شناسایی کرده تا بتواند درک کند چه ارتباطی با هم داشته و چطور کنار هم معنای متفاوتی دارند. پس یادتان باشد که شناسایی کلمات، اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با کسب و کاری که میخواهید تبلیغ کنید و توسعه دهید بسیار مهم است. به کار بردن کلمات کلیدی LSI در محتوا وضوح آن را افزایش میدهد و روی سئوی مطلب‎تان هم تاثیر می‏گذارد.

مثلا استفاده از آنها در متن به موتورهای جستجو کمک‌ میکند تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کنند. همچنین باعث میشوند مجبور نشوید کلمات کلیدی LSI اصلی را به طور مرتب در متن تکرار کنید. تا جایی که خوانایی محتوایتان کم شود. از طرفی چون کاربران با کلمات کلیدی متنوع یک موضوع را جستجو میکنند استفاده از LSI ها باعث میشود ترافیک خیلی بیشتری روی صفحه‌تان بیاورید. پس تا اینجای کار متوجه شدیم کلمات کلیدی LSI به صورت مستقیم در سئو سایت تاثیر ندارد اما میتوان از آن برای بهینه سازی محتوایتان استفاده کنید.

چگونه کلمات LSI را برای سئو محتوای خود پیدا کنیم؟

در این مطلب سعی شده پنج روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی LSI به اختصار توضیح داده شود:

  • تحلیل بخش «جستجوهای مرتبط» در گوگل
  • قابلیت «تکمیل خودکار» در موتور جست و جوی گوگل (کیبورد خودکار هم میتوان استفاده کرد)
  • استفاده از سوالات موجود در «People Also Ask»
  • استفاده از امکان Related Search در گوگل
  • استفاده از ابزار SEMrush Keyword Magic Tool
  • استفاده از ابزار SEMrush
  • قابلیت «تکمیل خودکار» در موتور جست و جوی گوگل(کیبورد خودکار را هم میتوان استفاده کرد)

میبینیم که در بخش پیشنهادات گوگل عبارت های دیگری را به ما نشان میدهد که میتواند به عنوان مکمل به تقویت صفحه ما کمک کند. میتوانید یک قدم هم جلوتر بروید و این عبارت را به شکل دیگر سرچ کنید تا پیشنهادات هم برای شما تغییر کند. مثلاً به جای اینکه «تحقیق کلمات کلیدی» را سرچ کنید از عبارت های دیگری مثل «پیدا کردن کلمات کلیدی LSI برای سئو، ابزار تحقیق کلمات کلیدی، استخراج کلمات کلیدی یا …» استفاده کنید. با تغییر عبارت سرچ شده پیشنهادهای گوگل هم عوض میشود و به این ترتیب هیچ وقت در پیدا کردن کلمات مرتبط دچار سردرگمی نمیشوید.

تجزیه و تحلیل Autocomplete گوگل

تجزیه و تحلیل Google Auto Complete یک ویژگی موتور جستجوی گوگل است که جستجوی کاربران را با اولین کلماتی که تایپ میکنند پیش بینی میکند. کاربری که در فضای وب جست و جو میکند میتواند روی هر کلمه کلیدی در لیست تکمیل خودکار (Auto Complete) کلیک کند و بلافاصله صفحه نتایج جست و جو را ببیند. کلمات پیشنهادی تکمیل خودکار گوگل به کاربران کمک میکند تا در زمان خود صرفه جویی کنند.

چگونگی بهره مندی از سرویس Google Auto Complete

برای استفاده از سرویس Google AutoComplete شروع به وارد کردن یک کلمات کلیدی LSI در کادر جستجوی Google کنید. گوگل به طور خودکار لیستی از پیشنهاداتی را که افراد در کلمه کلیدی شما جستجو کرده اند یا شما در گذشته استفاده کرده اید را در اختیار شما قرار میدهد.

 

تجزیه و تحلیل نتایج People Also Ask

هنگامی‌که مخاطبان عبارتی را در گوگل جستجو میکنند گوگل از عبارت آنها الهام میگیرد و سوالاتی با عنوان «مردم همچنین میپرسند» را هم به آنها نمایش میدهد. این سوالات معمولاً شامل مواردی است که ممکن است مخاطبان به آنها نیاز داشته باشند. بنابر این شما باید تلاش کنید تا پاسخ‌های مطلوب شما در لیست این سوالات قرار بگیرد. صاحبان برندهای بزرگ‌تر میتوانند از ابزارهای بهینه‌سازی محتوا مانند “IMN” که نتایج گوگل در سوالات People Also Ask را برای مهم‌ترین کلمات کلیدی مد نظر شما جمع‌آوری میکند (اینکه به ازای هر جستجوی مرتبط با برند شما گوگل چه سوالاتی را در این بخش نمایش میدهد) استفاده کنند. اما روش دیگر این است که از بخش سوالات «مردم هم‌چنین میپرسند» ایده بگیرید و بدانید که گوگل چه سؤالاتی را مرتبط میداند. معمولاً گوگل سؤالاتی را نشان میدهد که مبتنی بر نام برندی هستند که مخاطبان روی آن کلیک میکنند.

تجزیه و تحلیل این نتایج واقعا آسان است و میتوان با استفاده از ابزار AlsoAsked.com این کار را انجام داد. کلمات کلیدی LSI اصلی خود را وارد کنید، چند لحظه منتظر بمانید و حالا خواهید دید که چگونه باکس‌های PAA گسترش مییابند و به شما ایده‌هایی میدهند که می‎توانید از آنها برای به دست آوردن کلمات مرتبط معنایی استفاده کنید.

 

چگونه کلمات LSI را برای سئو محتوای خود پیدا کنیم؟

 

استفاده از امکان Related Search در گوگل

فرض کنید به یک وب سایت خاص علاقه زیادی دارید در مورد هر چیزی که باشد مهم نیست. اما بعد از مدتی از آن خسته میشوید و میخواهید سایت های مشابه دیگری را پیدا کنید که در همین حوزه فعالیت میکنند. واژه Related: را قبل از آدرس سایت مورد نظرتان وارد کنید.
مثال: Related:Amazon.com
اگر دستور بالا را سرچ کنید تمام سایت های خرید آنلاین که مانند آمازون خرید اینترنتی دارند برای شما نمایش داده میشوند. اگر صاحب کسب وکاری هستید این مورد برای پیدا کردن و شناسایی رقبایتان نیز سودمند خواهد‌ بود.

از ابزار Semrush Keyword Magic استفاده کنید

به Semrush Keyword Magic Tool بروید و کلمات کلیدی LSI اصلی خود را وارد کنید تا لیستی از کلماتی پیدا کنید که به این کلمه مرتبط هستند.
روی تب «related» در بالای صفحه خود کلیک کنید تا لیستی از کلمات کلیدی مشابه کلمه کلیدی اصلی که در این ابزار وارد کرده‌اید را ببینید.

از ابزار قالب محتوای سئوی Semrush استفاده کنید

ابزار قالب محتوای سئوی Semrush منبع عالی دیگری برای یافتن کلمات مرتبط با معنایی اصلی بر اساس رتبه‌های صفحات برتری است که روی کلمات کلیدی lsi هدف شما کار کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا