تولید محتوا

بهترین سایت های وبلاگ نویسی مشابه ویرگول

این روزها با گرم شدن بازار اپلیکیشن های مجازی و اجتماعی افراد ترجیح میدهند محتواهای متنی و غیرمتنی خود را در بستر این شبکه های مجازی انتشار دهند. همچنین مردم ترجیح میدهند برای گذراندن اوقات فراغت خود به این اپلیکیشن ها مراجعه کنند. اما شاید متولدین دهه های اخیر به خاطر نیاورند که قبل از گسترده شدن شبکه های اجتماعی این وبلاگ‌ها بودن که بستری برای انتشار محتواهای متنی و گاها غیرمتنی در دنیای اینترنت بودند. هر نویسنده ای که محتوا و نوشته ای داشت که فکر میکرد در خور انتشار است به راحتی یک وبلاگ را اندازی میکرد و آن‌ را در دنیای مجازی بارگزاری میکرد. خواننده ها هم به تناوب وبلاگهای مورد علاقه ی خود را ذخیره میکردند و مطالب آنها را مطالعه میکردند. در واقع وبلاگ ها پلی میان خوانندگان و نویسندگان بودند.

وبلاگ‌ها به تناوب موضوعات مفیدتر و متفاوت تری نسبت به رسانه های اجتماعی امروزی داشتند و دنیای آنها دنیای فرهنگی تر و آموزنده‌ تری بود. با پیشرفت رسانه های اجتماعی کم کم وبلاگ و وبلاگ نویسها کمرنگ تر شدند تا جایی که امروزه کمتر به این عرصه پرداخته میشود. اپلیکیشن های اجتماعی امروز جایگزین دنیای وبلاگها شده‌اند. تصویر و فیلم جایگزین متن و محتوا شد و بلاگرها و اینفلوئنسرها جایگزین نویسنده ها و وبلاگنویس ها…

اما همه‌ی اندیشمندان و نویسندگان میدانند که فضا‌های وبلاگ‌گونه که فقط با نوشته و متن سروکار دارد چقدر میتواند روی مخاطبان به صورت مثبت تأثیر‌گذار باشد. در سمت دیگر هنوز افرادی هستند که ترجیح میدهند زمان خود را صرف خواندن و یادگرفتن بکنند. آن‌هایی که به اینترنت می‌آیند تا مطالب مفید و ارزشمند بخوانند. اما در دنیایی که دیگر وبلاگ نویسی و محتوا نویسی کمرنگ شده است. این افراد در چه وبسایت‌ها و بسترهایی میتوانند محتوای با کیفیت پیدا کنند؟

خبر خوب این است که امروزه وبسایت هایی هستند که تلاش میکنند دنیای وبلاگ‌نویسی را با توجه به نیازها و سلیقه امروزی اجتماع در دنیای اینترنت ارائه کنند. یعنی بستری که نویسندگان میتوانند محتواها و مقاله های خود را به صورت آزادانه انتشار دهند و خوانندگانی که میتوانند محتوا و مقاله های مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنند. همچنین برای کسانی که می خواهند از این وبسایت ها برای سایت خود بک لینک بگیرند بسیار کاربردی هستند. این مقاله سعی دارد تعدادی از وبسایت‌های ایرانی که در این زمینه فعالیت مستمر دارند را معرفی و مقایسه کند. در این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین سایت های وبلاگ نویسی

1ویرگول

سال تاسیس: ۱۳۹۶

بنیان‌گذار و مدیرعامل ویرگول: علی آجودانیان

رتبه جهانی الکسا: ۱,۹۷۵

رتبه در ایران: ۸۶

آمار کاربران و خوانندگان : بیش از ۲۰ میلیون کاربر

زبان سایت: فارسی (Fa)

ساخت صفحه وبلاگ در آن : به صورت رایگان است.

نسخه اندروید: دارد – IOS: ندارد

امکان درآمدزایی : وجود دارد

نحوه درآمدزایی در ویرگول : انتشار نوشته های پولی

معرفی ویرگول

ویرگول نسل جدید وبلاگ‌هاست. اما نوشتن در آن با وبلاگ‌ها متفاوت است. در ویرگول شما میتوانید به سادگی بنویسید به دور از ویژگی های دست و پا گیر و بیهوده که در سایر سرویس‌ها با آن مواجه بوده‌اید. در ویرگول شما با یک ویرایشگر ساده سر و کار خواهید داشت که بیش از هرچیز دیگر به شما کمک میکند تا متن دلخواهتان را بنویسید و آن را به اشتراک بگذارید. اگر به عنوان خواننده وارد ویرگول شوید با تنها چیزی که سرو کار دارید فقط متن است. همچنین به دلیل ساختار اجتماعی و امروزی ویرگول نویسنده ها نیازی به جذب مخاطب برای نوشته های خود ندارند تنها کافی است مطلب خود را در ویرگول منتشر کنند. ویرگول با در نظر گرفتن علایق خوانندگان مطالب را انتشار میدهد.

امکانات ویرگول

 ویرگول در سرویس طبقه‌بندی‌ کننده مطالب (Post Classifier)، مطالب را در ۵۰ موضوع مختلف دسته‌بندی میکند که مهمترین این تاپیک ها کتاب، نویسندگی، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، هنر، استارت‌آپ ، خانواده و… میباشد. در بخش اشتراک پست، ویرگول بر اساس محتوایی که نویسنده در ویرایشگر متن نوشته است تگ‌های مرتبط با متن به او پیشنهاد میدهد. وجود تگ روی پست‌ها باعث تسهیل در دسترس‌پذیری به مطالب و سئوی بهتر مطالب میشود. با استفاده از سرویس‌ تگ و دسته‌بندی موضوعی و همچنین بر اساس مقاله گردی و رفتار گذشته کاربران همانند اپلیکیشن اینستاگرام فید صفحه اصلی افراد به صورت شخصی و بر اساس علاقه‌مندی آنها ساخته میشود. آخرین بخش امکانات ویرگول نیز مربوط به تشخیص پست‌های اسپم است. این بخش باعث افزایش چشمگیر کیفیت پست‌های پیشنهادی به کاربران شده است.

بهترین سایت های وبلاگ نویسی

2- امیگو

سال تاسیس: ۱۳۹۶

رتبه جهانی الکسا: ۳۷,۶۹۵

رتبه در ایران: ۱,۰۲۴

آمار کاربران و خوانندگان : در دسترس نیست.

زبان سایت: فارسی (Fa)

ساخت صفحه وبلاگ در آن : به صورت رایگان است.

اپ اندروید یا IOS: ندارد

امکان درآمدزایی : وجود دارد

معرفی امیگو

امیگو همانند وب سایت ویرگول بستری برای تولید محتوا و نویسندگی است اما امیگو فقط مختص انتشار محتواهای متنی نیست و در آن میتوان محتواهایی مانند تصاویر و ویدیو (مشابه اینستاگرام، تامبلر و فیس بوک ) به اشتراک گذاشت. پس امیگو را میتوانیم حتی یک رسانه ی اجتماعی بنامیم. این امکان نیز یکی از امکاناتی است که به سایت امیگو روح بخشید است و آن را نسبت به سایر سایت های تولید محتوای متنی متفاوت کرد.

امکانات امیگو

در این قسمت امکانات امیگو را به صورت طبقه بندی بر حسب الویت آورده ایم.

  1. قابلیت کسب امتیاز کارما (ردیت): هر کاربر بر اساس فعالیت و کیفیت محتوایی که تولید میکند امتیاز میگیرد و رتبه بندی میشود.
  2.  امیگو به کاربران خود اجازه میدهد برای گفت و گو و پست فایل صوتی به اشتراک بگذارند.
  3. سوال و جواب (کورا)
  4. امیگو اجازه می هد مطالب و محتوای خود را از حالت عمومی دربیاورید و با اتصال به درگاه خرید از مقالات خود درآمد داشته باشبد.
  5. میتوانید همانند توئیتر نوشته های کوتاهی را به صورت توییت منتشر کنید.
  6. امیگو همانند اپلیکشین‌ های مجازی دارای پیامرسان نیز میباشد ولی این پیامرسان نسبتا مبتدی تر است.

و امکانات کوچک دیگر مثل : پروفایل – دنبال کردن _منشن کردن _ ویترین _ گرفتن فایل پی دی اف از متن ها _دسته بندی عالی و……

بهترین سایت های وبلاگ نویسی

۳- پرسپت

سال تاسیس: ۱۳۹۸

رتبه جهانی الکسا: ۲۱۶,۹۷۷

رتبه در ایران: ۷,۶۹۸

آمار کاربران و خوانندگان : در دسترس نیست.

زبان سایت: فارسی (Fa)

ساخت صفحه وبلاگ در آن : به صورت رایگان است.

اپ اندروید یا IOS: ندارد

امکان درآمدزایی : وجود دارد

نحوه درآمدزایی در پرسیت : انتشار نوشته های پولی

درحاشیه: مقالات برگزیده نویسندگان هر هفته برای کاربران سایت ارسال میشود.

معرفی پرسپت

پرسپت به معنای “مفهوم و ادراک” است. پرسپت از سال 97 با برنامه‌ریزی و سیستم سازی جهت با هدف ایجاد بستری برای نوشتن آغاز کرد. رفته رفته با گذشت زمان و تکمیل وبسایت پرسپت سال نود و هشت راه اندازی شد. تعامل کاربران با پرسپت در قالب نویسنده و خواننده انجام میگیرد. در ابتدای ثبت نام کاربر به عنوان خواننده شناخته میشود و با انتشار اولین مقاله به نویسنده تغییر میکند که این کاملا بستگی به میل و علاقه کاربران در نوع تعامل خود با پرسپت دارد. در پرسپت نویسنده‌ها در موضوعات مختلف مطالب مفیدی ارائه میدهند که شما میتوانید آنها را دنبال کنید و از مطالب ایشان استفاده نمایید.

امکانات پرسپت

در نگاه اول به وب سایت پرسپت توجهتان به صفحه ی مدیریت یا همان داشبورد جلب میشود. این صفحه در عین سادگی بسیار حرفه ای و چشم نواز طراحی شده است. در صفحه ی مدیریت دو اکانت جدا برای خوانندگان و نویسندگان در نظر گرفته شده است. پرسپت محتوای متنی خود را در هفت تاپیک اصلی و چهل و یک زیرمجموعه دسته بندی کرده است که کاربران میتوانند با توجه به سلیقه ی خود آن را انتخاب کنند. پرسپت نسبت به وبسایت‌های قبلی دارای امکانات بیشتری در ویرایشگر است. پرسپت دارای امکاناتی از جمله مرتب کردن متن و همچنین امکان تغییر اندازه عکس‌ها میباشد.

در ضمن مراحل انتشار پیچیده نیست و برخلاف ویرگول بازگشت و میانبر به همه قسمت‌ها وجود دارد. برخلاف خیلی از بلاگ‌ها و فروم‌ها نحوه ی امتیاز دهی این وبسایت به صورت کاربردی میباشد و مدال‌هایی که به کاربر میدهید در روند رشدش نقش دارد. مثلا کاربر برای کسب درآمد باید به رتبه ی دو برسد و برای این به امتیازدهی کاربران نیاز دارد. همچنین پرسپت برای نویسندگان خود روشی برای درآمدزایی در نظر گرفته است. کاربران با اشتراک گذاری مقالات خود به صورت غیر رایگان دسترسی را برای کاربران عادی محدود میکند به طوریکه تنها کاربران ویژه حق بازدید از تمام متن مقالات را داشته باشند. در این شیوه با توجه به میزان زمان مطالعه و رتبه ی کاربر، پرسپت هزینه ای به نویسندگان خود پرداخت میکند.

بهترین سایت های وبلاگ نویسی

۴- آیدت

سال تاسیس: نامشخص

رتبه جهانی الکسا: ۱۵۰,۸۴۷

رتبه در ایران: ۴,۴۰۹

آمار کاربران و خوانندگان : در دسترس نیست.

زبان سایت: فارسی (Fa)

ساخت صفحه وبلاگ در آن : به صورت رایگان است.

اپ اندروید یا IOS: ندارد

امکان درآمدزایی : وجود دارد

نحوه درآمدزایی در ایدت : انتشار نوشته های پولی، فروش فایل، همکاری در فروش

معرفی آیدت

آیدت یک سرویس بسیار متفاوت و کاربردی سایر سرویسهای شبه وبلاگ میباشد. در آیدت علاوه بر ایجاد وبلاگ و انتشار مقالات خود میتوانید فروشگاهی برای فروش فایلهای دیجیتال خود داشته باشید. در قسمت معرفی آیدت نوشته شده است آیدت یک سمساری دیجیتال برای فروش فایل‌های کهنه و قدیمی که در گوشه ی کامپیوتر شما افتاده است میباشد. پس در ایدت فروش فایلهای دیجیتال اهمیت بالاتری از محتوا نویسی و مقاله نویسی دارد و این پلتفرم غالباً برای این موضوع طراحی شده است.

امکانات آیدت

مهمترین ویژگی ایدت که آن را از سایر سرویس های وبلاگ نویسی جدا میکند همان سرویس فروش فایل‌های دیجیتال است. در این سرویس تمامی امکانات دیجیتال از جمله فایلهای ورد،پی دی اف، اکسل، عکس، فیلم و همچنین تمامی نرم افزارها، قابل اشتراک گذاری و فروش است. به تعبیری ایدت یک سمساری برای فایلهای الکترونیکی است که در آن کاربر میتواند با توجه به کیفیت محتوای خود آن را چندین بار بفروشد. دیگر ویژگی ایدت همان سرویس ایجاد وبلاگ است. ایدت در سایت خود به شما صفحه کاربری اختصاص میدهد که می توانید مطالب خود را انتشار دهید. همچنین در صفحه ی اصلی ایدت قسمتی با عنوان وبگردی وجود دارد که شما میتوانید لینک‌های خود را به اشتراک بگذارید که این امکان غالبا برای اخبار استفاده میشود. سرویس ایدیت یک سرویس کامل و بدون نقص است. به طور کلی هر ویژگی که شما برای تولید محتوا نیاز دارید از جمله سرویس اشتراک ویدیو و عکس در این سرویس وجود دارد. در قسمت منوی آیدت سه گزینه با عنوان: استارت اپ، خلاقیت و کسب کار وجود دارد تا به نوعی این وبسایت بستری برای اشتراگ گذاری شغل ها و استارت‌اپ‌ها و حمایت از آنها به وجود آورده باشد.

بهترین سایت های وبلاگ نویسی

5-مداد

سال تاسیس: ۱۳۹۷

رتبه جهانی الکسا: ۶۷,۷۰۲

رتبه در ایران: ۱,۸۱۲

آمار کاربران و خوانندگان : در دسترس نیست

زبان سایت: فارسی (Fa)

ساخت صفحه وبلاگ در آن : به صورت رایگان است.

اپ اندروید یا IOS: ندارد

امکان درآمدزایی : وجود ندارد

معرفی مداد

مداد یک بستر مجازی برای انتشار مطالب نویسندگان به خصوص نویسندگان داستان و رمان میباشد. مداد بر خلاف وبسایت‌های معرفی شده صرفا و مختصاً برای نوشتن طراحی شده است. از امکانات آن میتوان به ویرایشگر ساده عامی آن، سرویس تگ، نحوه ی ارتباط بین نویسنده و خواننده و فضای ساده آن اشاره کرد.

نتیجه گیری

علاوه بر پلتفرم‌های نامبرده، پلتفرم یک سوال، نکته نویس، وبسایت پیکسلر (محتواهای اینترنتی) و الفبا به صورت اختصاصی در زمینه ی انتشار محتواهای متنی و غیرمتنی فعالیت میکنند.امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نویسنده:غلامرضا جوانبخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا