آموزش وردپرس

طراحی UI و UX چیست؟

طراحی UI و UX چیست؟ 

همه‌ی ما حین کار کردن با نرم‌افزارهای مختلف با مواردی رو به رو شده‌ایم که سیستم‌ها ظاهر زیبایی دارند اما کارکردن با آنها بسیار سخت است و یا بالعکس. این موضوع به دو مفهوم UI و UX اشاره دارد که موضوع بحث امروز ماست. در اینجا قصد داریم به زبان ساده مفهوم این دو اصطلاح را بیان کنیم. شاید بعضی‌ها فکر کنند این دو در اصل یکی هستند یا هر دو وظایف یک نفر هستند اما در واقع اینطور نیست. حتی در شرکت‌های کوچک هم طراحی تجربه کاربری به عهده یک نفر و طراحی رابط کاربری به عهده فردی دیگر است.

طرح رابط کاربری چیست؟

 

طراحی UI چیست؟

در واقع طرح UI مخف  User Interface یا رابط کاربری است. UI در واقع طراحی گرافیکی یک برنامه یا وب سایت است که شامل انتخاب تصاویر و موقعیت دکمه‌ها، متن ، فیلدهای ورود اطلاعات و تک‌تک تعاملات ریز میباشد.

طراحی و پیاده سازی UI به عهده طراحان و یا آژانس‌های طراحی UI میباشد. آنها تصمیم می‌گیرند که ظاهر برنامه یا سایت چگونه خواهد بود. همچنین انتخاب طرح‌های رنگی و اشکال دکمه‌ها، عرض خطوط و فونت‌های مورداستفاده برای متن با آن هاست که در واقع ظاهر یک برنامه را ایجاد می‌کنند.

طراحان UI به زیبایی‌شناسی بسیار اهمیت می‌دهند و باید مطمئن شوند که هر عنصر از نظر زیبایی‌شناسی جلوه بصری دارد و از نظر هدف کارآمد است.

 

طرح رابط کاربری چیست؟

طراحی UX چیست؟

UX مخفف  User Experience یا تجربه کاربری است. تجربه کاربری یک برنامه یا سایت با نحوه تعامل و ارتباط کاربر با آن تعیین می‌شود. آیا این تجربه روان و جذاب است؟ آیا حرکت در سایت / برنامه راحت به نظر می‌رسد؟ تجربه کاربری بر اساس سهولت تعامل با عناصر رابط کاربری که طراحان UI ایجاد کرده‌اند تعیین می‌شود.

طراحان UI وظیفه دارند تصمیم بگیرند که ظاهر صفحات چگونه به نظر برسد.درحالی‌که طراحان UX وظیفه دارند نحوه عملکرد UI را تعیین کنند که این کار بعنوان استراتژی UX شناخته می‌شود.

طراحان UX ، نحوه سازماندهی و ارتباط قسمت‌های مختلف با یکدیگر را طراحی می‌کنند اگر طراحی خوبی باشد،کاربر تجربه خوبی هنگام استفاده از برنامه / سایت موردنظر خواهد داشت. اما اگر کار با آن پیچیده باشد، یک تجربه کاربری ناپسند و آزاردهنده به جا خواهد ماند. طراحان UX برای بهبود و سهولت تجربه کاربران تلاش میکنند.

 

طرح رابط کاربری چیست؟

چگونه طراحان UI و UX باهم کار می‌کنند؟

یک طراح UX نحوه عملکرد UI را تعیین می‌کند. این یک فرایند مشارکتی است که دو تیم طراحی همکاری نزدیک با یکدیگر دارند. تیم UX عملکرد را بررسی می‌کند که چگونه دکمه‌ها به‌درستی کار خود را انجام می‌دهند و چگونه رابط کاربری به طور مؤثر نیازهای کاربر را برآورده میکند، تیم UI بر روی نحوه ظاهرشدن همه این عناصر روی صفحه برنامه‌ریزی می‌کند.

فرض کنید در مرحله‌ای از طراحی تصمیم گرفته شده است که دکمه‌های دیگری باید به یک صفحه‌نمایش اضافه شود. این امر نحوه سازماندهی و چینش دکمه‌ها را تغییر می‌دهد و ممکن است نیاز به تغییر شکل یا اندازه آنها باشد. تیم UX بهترین وظیفه را برای دکمه‌ها تعیین می‌کند. درحالی‌که تیم UI طرح خود را متناسب با طرح جدید تنظیم می‌کند. ارتباط مداوم و همکاری بین طراحان UI و UX به شما اطمینان می‌دهد که رابط کاربری نهایی تا آنجا که می‌تواند خوب به نظر برسد و در کارآمدترین حالت خود قرار داشته باشد.

مهم‌ترین نکته در طراحی رابط کاربری تحقیقات است. این امر برای طراحان UI و UX بسیار حیاتی است و مهم است که اطلاعات مناسبی جهت بهبود طراحی های خود داشته باشند. هر دو از رویکرد مشابه ای پیروی می‌کنند و در مورد آنچه کاربران می‌خواهند تحقیق میکنند.

طرح رابط کاربری چیست؟

سه مورد از مواردی که میتواند به بهبود طراحی رابط کاربری شما کمک کند به شرح زیر است :

1-منظور خود را واضح و صریح در رابط کاربری بیان کنید.

سعی کنید پیام خود را با اطمینان و زبان طراحی مقتدرانه به گوش مخاطب خود برسانید. در انتهای پیام‌های خود از علامت سؤال یا از کلماتی مثل «شاید»، «احتمالا»، «علاقه دارید؟» و «می‌خواهید؟» کمتر استفاده کنید. پس به‌جای استفاده از جملاتی که حس عدم قطعیت را به کاربر منتقل می‌کند از جملات خبری با قطعیت بالا استفاده کنید.

2-سعی کنید مخاطب محصول خود را پیدا کنید.

آیا محصولات شما همه افراد را هدف قرار می‌دهد یا مخاطبان خاصی دارد؟ یکی از ایده‌های مناسب برای بهبود رابط کاربری این است که به طور واضح و شفاف بگویید که هر محصول یا خدمت دقیقاً برای چه کسانی در نظر گرفته شده است. با ارائه معیارهای خاص برای مشتریان خود ، خواهید توانست ارتباط مناسب‌تری با آنها برقرار کرده و درعین‌حال به یک نیاز خاص آنان اشاره کنید. البته ریسک این استراتژی به این شکل است که می‌تواند منجر به کم شدن تعداد مشتریان بالقوه شود. اما درعین‌حال ارائه شفافیت منجر به ایجاد اعتماد بیشتر خواهد شد.

3- به کاربران خود محصولات مشابه را پیشنهاد دهید.

وقتی می‌خواهید گزینه‌های متعددی را به نمایش بگذارید بهتر است روی محصول خاصی تأکید انجام دهید و توجه مخاطب را به آن جلب کنید. مطالعات روان‌شناسی نشان داده‌اند هرچه گزینه‌ها را بیشتر کنیم، شانس اتخاذ یک تصمیم و عملی کردن آن کاهش خواهد یافت. برای مقابله با بروز چنین بن‌بستی برای کاربر، سعی کنید یک گزینه خاص را به کاربران با برجسته‌کردن آن پیشنهاد دهید.

 

برای خدمات طراحی سایت اصولی میتوانید با تیم ویستا در تماس باشید.

شماره تماس : 09018993004 – 09100386812 – 02188885740

 

vista

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا