دامنههاست

استعلام دامین

شما زمانی که قصد راه اندازی یک کسب وکار اینترنتی، راه اندازی کنید؛ باید یک اسم دامنه برای خودتان انتخاب کنید. در زمانی که شما قصد خرید دامنه را داشته باشید؛ این احتمال هم وجود دارد که، شما دامنه مدنظرتان در دسترس نباشد. از همین رو شما نیاز به استعلام دامین هایی که شما مدنظرتان است؛ و در دسترستان نیست خواهید داشت.

در ادامه این مقاله ما به شما روش های استعلام دامنه، چرایی استعلام دامنه، اهمیت آن و… رو برای شما شرح خواهیم داد. ادامه این مقاله رو با ویستا همراه باشید.

چرایی گرفتن استعلام دامین

همان طور که به شما توضیح دادم؛ شما زمانی که قصد خرید دامنه مدنظرتان را دارید، و آن دامنه در دسترستان نباشد باید استعلام دامین رو بگیرید. شما با این استعلام می‌توانید پی ببرید که، آیا این دامنه آزاد است؟ آیا این دامنه توسط شخصی خریده شده؟ و… تا بتوانید کار انجام خرید این دامنه رو انجام دهید.

شما باید ابتدا از سایتی که قصد خرید دامنه از آن را، دارید؛ استعلام رو گرفته و سپس اگر دامنه موجود نبود. باید به سراغ راحل دیگری بروید که، به شما با مشخصات نسبتا کامل بگوید؛ این دامنه دردست کیست؟ وقتی شما اطلاعات تماس کامل مالک دامنه رو به دست آوردید. می‌توانید برای انجام معامله رو انجام دهید.استعلام دامین

اطلاعات مالک دامنه

برخی مواقع ممکن است؛ یک شخص نیازی به داشتن آن دامنه نداشته باشد. از همین رو شما با به دست آوردن این اطلاعات می‌توانید با مالک آن صحبت کرده؛ و از آن این دامنه رو به قیمت روز ویا کمی بالاتر معامله نمایید.

یک حالت دیگری هم که ممکن است پیش بیاید؛ یکسری دلال دامین وجود داشته باشند که، بخواهند برای انجام این کار دامینی رو خریده و آن را معامله کنند. از همین رو شما ممکن است؛ که به شما بابت آن دامین به شما قیمتی نجومی رو پیشنهاد بدهند.

نحوه به دست آوردن این اطلاعات از طریق استعلام دامین

شما برای گرفتن استعلام دامین 2 روش برای به دست آوردن آن خواهید داشت؛ که یک روش برای دامین های .ir و  دومی برای دامنه های بین المللی .com است. برای این کار باید از whois استفاده نمایید؛ که برای به دست آوردن اطلاعات کامل است. اما شما قبل آن از محل خرید مدنظرتان استعلام گرفته؛ و بعد به سراغ whois بروید.استعلام دامین

راه های استعلام

در ادامه ما به شما روش هایی رو برای استعلام دامنه، معرفی می‌کنیم؛ تا شما با خیال راحت این کار رو انجام دهید. این روش ها برای همه دامین ها از جمله .ir و .com قابل انجام است؛ whois خواهد بود.

استعلام از whois

شما در این استعلام از اطلاعات زیر به شما داده خواهد شد؛ که این اطلاعات عبارت‌اند از

Registrar: شرکت ثبت‌کننده دامنه یا دامین در ICANN

 

Registrant: به همان شخصی گفته می‌شود که دامنه را ثبت می‌کند. اگر دامنه مربوط به شرکتی باشد، بهتر است که رجیسترنت نام آن شرکت باشد. لازم به ذکر است که registrant امکان استفاده، فروش و یا تغییر مالکیت دامین را خواهد داشت.

 

Name Server: نام dnsهای ذکرشده در این قسمت، مشخص می‌کند که دامنه مذکور از کدام هاستینگ استفاده می‌کند.

 

Date Expiration: نشان‌دهند‌ه‌ی تاریخ انقضای دامنه است.

 

Status: وضعیت دامنه را در دوره‌های زمانی مختلف مشخص نشان می‌دهد.

 

ایمیل در بخش Administrative: ایمیل ذکر شده در این بخش، مالک رسمی دامنه شناخته می‌شود.

استعلام دامین از طریق سایت ویستا

در بعضی از سایت ها شما توانایی آن را دارید؛ که از موجود بودن یک دامنه اطلاع داشته باشید. ویستا هم با استفاده از این قابلیت برای شما عزیزان این مهم رو فراهم کرده است؛ تا شما بتوانید ابتدا دامین مدنظرتان رو چک کرده و درصورت موجود بودن خرید خود را انجام دهید.استعلام دامین

استعلام از طریق ایرنیک

شما برای اینکه بتوانید برای استعلام دامین های .ir رو انجام دهید؛ باید از طریق whois ایرانی به نام ایرنیک این کار رو انجام دهید. آن هم به این دلیل که این کار برای تمام خدماتی که به ایران مرتبط می‌شود؛ تحریم بوده و ایرانیان نمی‌توانند از آن استفاده کنند. شما برای استفاده از آن می‌توانید از این لینک استفاده نمایید: https://whois.nic.ir/WHOIS

جمع بندی

تا اینجای مقاله ما باشما درمورد موارد زیادی از جمله استعلام دامین، روش های انجام آن، اهمیت آن و… با شما صحبت داشته‌ایم. حال شما می‌توانید با استفاده از داده‌هایی که در اختیار شما قرار داده‌ایم؛ به بهترین شکل ممکنه برای خود دامنه مدنظرتان را تهیه نمایید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت‌ها باما و بقیه به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا