دامنه

دامنه چیست؟

امروزه که همه به دنبال راه اندازی کسب وکاری اینترنتی، سایت شخصی ویا… برای خود هستید؛ نحوه نامگذاری نام دامنه چیست. یکی از مهم ترین اولویت ها برای شما متقاضی عزیز خواهد بود؛ که شما می‌توانید در این مقاله به نحوه نامگذاری، انواع دامین، معیارهای آن و… پی ببرید. ادامه این مقاله رو با ویستا همراه باشید.

Domain اصطلاحاً يعني دامنه و قلمرو در واقع Domain قلمرو وب‌سايت شما در ميان سرورهاي ارائه دهنده خدمات مي‌باشد. شركت هاي ثبت كننده Domain در قبال مبالغي كه از شما دريافت مي كنند طبق قرار داد به مدت قيد شده اي آن را تحت مالكيت شما در مي آورند . دامنه ها به منظور هاي مختلفي نام گذاري مي شوند كه از اين قبيل مي توان به آنها با پسوندهاي زير اشاره نمود :

(.com ),(.net),(.org),(.biz)(.info),(.ir),(.ac.ir),(.co.ir) …

دامنه ها طبق “سیستم نام دامنه” که اصطلاحان به آن ( دامین نیم سیستم) دی ان اس گفته می‌شود؛ نام گذاری می‌شوند. هرنامی که در سرور دی ان اس به ثبت برسد؛ دامین domin نام دارد. در کل اگر بخواهم برای شما جمع بندی داشته باشم؛ باید هر دامین نماینده یک آی پی بوده و هر آدرس دامین توسط یک هاست یا سرور نگهداری خواهند شد.

تفاوت یو آر ال و دامین چیست

دامنه و بو آر ال با توجه به شباهاتی که به هم دارند؛ اما در حقیقت این دو متفاوت از هم هستند. اگر بخواهم به شما خیلی ساده و روان تفاوت یو آر ال و دامین چیست رو بیان کنم؛ باید بگویم که یو آر ال یک آدرس کامل است که کاربران را هدایت می‌کند. دامنه هم جزوی از این یو آر ال

به شمار می‌رود.

انواع دامین چیست

انواع دامین چیست به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ که ما در ادامه این تنوع رو به شما توضیح خواهیم داد. که این دسته بندی به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

دامنه (دامین) سطح عمومی بالا (gTLDs)

این نوع دامنه ها (دامین) به صورت معمول در بین عموم مردم هستند؛ و نسبت به دیگر سطح ها در بالاترین سطح قرار دارند. مثال دامنه .org مخفف شده organization به شمار می‌رود؛ که بیشتر این دامنه ها برای سازمان ها ویا ارگان های دولتی به کار می‌رود. ویا دامنه .com مخفف شده کلمه Commercial است؛ و غالب وبسایت های شرکتی از این دامنه برای ثبت استفاده می‌کنند. این نام دامنه جزو محبوب ترین و گران ترین دامنه ها در، شرکت های خرید هاست و دامین به شمار می‌رود.

دامنه سطح عمومی جدید (NEW gTLDs)

این دامنه ها زمانی به بازار عرضه شدند؛ که برای کسب وکارها نیاز جدید شکل گرفت و برای رفع نیاز بازار به وجود آمده بودند. به عنوان نمونه باید به این نام‌ها اشاره کنم؛ که عبارت‌اند از: .info .school .aero و .biz اشاره کنم. به عنوان مثال باید اشاره کنم؛ کنم که دامنه .biz برای بیزنس ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مخفف business هستند.

دامین سطح خصوصی بالا(sTLDS) در دامین چیست

این دامنه ها برای عموم در سطح بسیار بالایی در دسترس هستند؛ که توسط شرکت های خصوصی عرضه می‌شوند. کاربرانی که قصد استفاده از این نوع دامین رو دارند؛ باید قوانین خاصی رو پیروی کنند. برای مثال دامنه .gov که کوتاه شده کلمه government بوده؛ و بیشتر برای سایت های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دامنه بین المللی کشورها (ccTLDs) آخرین در لیست دامین چیست

از آخرین لیست دامین چیست باید به شما در مورد دامنه بین المللی کشورها توضیحی دهم؛ که این دامین ها مختص یک کشورها هستند. شما باید برای ثبت این دامنه های کشورها بدانید که آیا این کشورها دامین‌شان فعال بوده یا خیر؟. این دامنه ها مختص برای یک کشور خاصی به شمار می‌روند؛ و همچنین شما باید بدانید که این دامنه ها بنابه قوانین اون کشورها ثبت خواهند شد. از این دامنه ها اگر بخواهم برای شما مثالی بزنم؛ باید بگویم که دامنه .tr مخفف کوتاه شده انگلیسی ترکیه بوده و برای آن کشور به کار می‌رود. ویا دامنه .ir مخفف شده انگلیسی ایران بوده؛ و مختص ایران به شمار می‌رود.

معيارهاي انتخاب دامنه مناسب ؟

  1. متناسب با نوع فعاليت‌هاي سايت(شخص و يا شركت )‌ باشد.
  2. خواندن، تلفظ و به‌خاطر سپردن آن آسان باشد.
  3. تا جايي‌كه امكان دارد از كلماتي استفاده شود كه بيان‌كننده فعاليت سايت و با معني باشند.
  4. در صورت امكان كوتاه و فشرده باشد.
  5. در صورت امكان از يك كلمه استفاده شده باشد.

در انتخاب Domain – دومین (دامنه – دامین) ، از چه كاركترهايي مي‌توانيم استفاده كنيم؟

براي انتخاب نامDomain ، محدوديت‌هايي وجود دارد.لذا بايد از كاراكترهاي مجاز زير استفاده نمود:

  • حروف A تاZ  (حروف كوچك و بزرگ تفاوتي ندارند.)
  • اعداد از 0 تا 9
  • خط تيره (-)

پسوند های قابل استفاده برای ثبت دامنه کدام اند؟

دامنه چیست

براي ثبت Domain پسوندهاي مختلفي وجود دارند كه انتخاب آنها به نوع استفاده و فعاليت وب‌سايت (‌شركت يا مؤسسه )‌ بستگي دارد.

پسوندهای مختلف هر كدام به معني خاصي بوده‌اند.به‌عنوان مثال com كه مخفف كلمه Commercial بوده و يا net كه به معني Network مي‌باشد، حتی پسوندهای خاصی براي هر كشور وجود دارند كه بصورت ملي بوده و شركت‌ها و ارگان‌هاي خاص و ثبت شده مي‌توانند از آنها استفاده كنند بعنوان مثال ir كه براي كشور ايران بوده و يا uk كه براي كشور انگلستان مي‌باشد.

در ذيل چند پسوند متدوال و نوع استفاده آنها نام برده شده است:

  • (Commercial) .Com  مربوط به شركت‌ها و سازمان‌هاي تجاری مثل www.vistawebco.com
  • (Organization) .Org  مربوط به سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي غيرانتفاعی (تشكيلات سازماني) مي‌باشد.
  • Network) .Net ) مربوط به شبكه‌هاي اطلاع‌رساني و خدمات اینترنت مي‌باشد.
  •  (Business) .Biz مربوط به شركت‌ها و سازمان‌هاي تجاری ( به‌صورت آنلاین)
  • (Information) .Info مربوط به مراکز اطلاع‌رساني مي‌باشد.

 چگونه مي توان از ثبت شدن يا نشدن Domain – دومین (دامنه – دامین) اطلاع پيدا كرد؟

قبل از ثبت Domain بايد مطمئن شويد كه آن نام قبلا توسط شخص و يا موسسه ديگري ثبت نشده باشد، برای این منظور از سایت‌هایی مانندwww.whois.com  می‌توانید استفاده کنید.

نحوه ثبت دامین

شما اگر بخواهید در بحث دامین چیست برای خودتان، دامنه‌ایی ثبت نمایید؛ ابتدا باید یک شرکت معتبر در این زمینه رو انتخاب نمایید. این شرکت باید به شما در زمینه ارائه یا عرضه دامنه بتواند با رعایت استاندارها، به شما باکیفیت ترین خدمات رو عرضه نمایید. شما ابتدا باید نام خود را به صورت قطعی انتخاب کرده؛ و در شرکت مدنظرتان آن را ثبت نمایید. اگر شما دامین مدنظرتان رو پیدا نکردید؛ میتوانید به نام‌تان یک پسوند co اضافه کرده و آن را برای خود به ثبت برسانید. همانند شرکت ویستا که در انتهای آن یک پسوند webco اضافه شده؛ و مرتبط به حوزه کاری آن است.

قوانین ثبت دامین ها

شروط ثبت دامنه ها هریک بادیگری متفاوت بوده؛ و شما برای هرکدامشان باید از، قوانین خاصی تبعیت داشته باشید. به عنوان مثال شما باید برای ثبت دامین .ir در سایت ایرنیک ثبت نام کرده؛ و احراز هویت شما که تکمیل شد با کد دریافتی آن دامین خود را ثبت کنید. یا برای بعضی از دامین های دیگر مانند .com شما نیازی به این کارها نخواهید داشت؛ و بدون انجام هیچ دردسری می‌توانید آن را به ثبت برسانید.

پسوندهای محبوب

همانگونه که برای شما انواع پسوندها رو نام بردیم؛ بازهم به شما دربابت دامین های محبوبی هم که توسط ما عرضه می‌شود به، شما توضیحی بدهم. این که در بحث دامین چیست دامین ها محبوب و پرتقاضا در ایران باید به مواردی مانند .com .org .net اشاره کنم. این دامین ها برای هرمقصودی قابل استفاده هستند؛ اما اگر بخواهید به صورت تخصصی دامین تهیه نمایید. باید باتوجه به حوزه کاریتان این کار را انجام دهید؛ به عنوان مثال برای خدمات آموزشی شما می‌توانید از دامین .edu استفاده کنید. این دامنه مخفف کلمه Education است.

مدت زمان ثبت دامنه چقدر است؟

مدت زمان ثبت يك Domain حداقل يك‌سال بوده و تا 10 سال نیز قابل افزایش مي‌باشد و مدت زمان ثبت Domain را مي‌توان قبل از به‌پايان رسیدن تمدید نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی دومین  میتوانید به سایت زیر مراجعه فرمائید و یا با کارشناسان ما در واحد فروش ارتباط برقرار نمائید:

www.vistawebco.com/domain

انقال دامین چیست و چگونه صورت می گیرد؟

اگر Domain خود را در سايتي ثبت کرده باشيد و قصد داشته باشيد که آن را به سايت ديگري انتقال دهيد به اين عمل   Domain Transfer مي گويند.بعضي از سايتهاي ثبت Domain براي اين کار هزينه‌اي حدود 7 الي 15 دلار دريافت مي‌کنند.

مزایای  ثبت دامنه در شرکت ویستا

دامنه چیست

شرکت ویستا یکی از کمپانی های ثبت دامنه به صورت مستقیم از ریجستوری های امن بین المللی میباشد،یکی از مزیت های شرکت ویستا نگهداری دامین در شرایط تحریم میباشد.

برای ثبت دامنه خود میتوانید به سایت زیر مراجعه فرمائید:

https://my.vistawebco.com/cart.php?a=add&domain=register

برگرفته از آرشیو دانش نامه شرکت ویستا

www.vistawebco.com

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا